استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
چکیده: (364 مشاهده)
مقدمه: با توجه به آمار بالای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و مشکلات روانشناختی فراوان این گروه، مداخله جهت کاهش مشکلات روانشناختی آنان ضروری است. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیبرسان در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش پسران مبتلا به اختلال اتیسم مراجعهکننده به مراکز مشاوره و کار درمانی شهر اهواز در نیمه دوم سال 1400 بودند که از میان آنها 24 نفر پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقهای با روش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری آموزش دید و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش ماند. دادهها با فرم اطلاعات دموگرافیک، سیاهه اضطراب اجتماعی کونور و همکاران (2000) و سیاهه خودآسیبرسانی سانسون و همکاران (1998) جمعآوری و با آزمونهای کای اسکوئر و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-23 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و گواه از نظر سن، پایه تحصیلی و مدت گذشته از اختلال اتیسم تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>). همچنین، بین گروهها از نظر اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیبرسان تفاوت معنیداری وجود داشت. به عبارت دیگر، بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری باعث کاهش معنیدار اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیبرسان در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم شد (001/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، روانشناسان و درمانگران میتوانند از روش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود ویژگیهای روانشناختی بهویژه کاهش اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیبرسان استفاده نمایند.
Hamidifard S, DashtBozorgi Z, Hafezi F. The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive Behavioral Approach on Social Anxiety and Self-Harm Behaviors in Children with Autism Disorder. IJPN 2023; 11 (3) :70-80 URL: http://ijpn.ir/article-1-2217-fa.html
حمیدیفرد سرور، دشتبزرگی زهرا، حافظی فریبا. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیبرسان در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم. روان پرستاری. 1402; 11 (3) :70-80