گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران ، Mozafari937@yahoo.com
چکیده: (945 مشاهده)
مقدمه:الگوهای تعاملی والدین و کودک با اختلال نقصتوجه- بیشفعالی متعارض است؛ و آموزش درمانهای اثربخش کمتر به چشممیخورد. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی مداخله کودکمحور بر اساس درمان فراتشخیصی یکپارچه بر تعامل والدین کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه- بیشفعالیانجام گرفت. روش کار:روش مطالعه، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 10 سال دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز مشاوره عسل شهر تهران در سال 1401 بود. از بین آنها تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه- بیشفعالی بر اساس ملاکهای ورود و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفری) درمان فراتشخیصیو گروه کنترل گمارده شدند. مداخله کودکمحور بر اساس درمان فراتشخیصی یکپارچهبرای هر کودک و مادر در 12 جلسه 45 دقیقهایاجرا شد و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهبررسی رابطه والد- فرزند (فاین، مورلند و اسچووبل، 1983) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرردر نرمافزار SPSS23 تحلیل شدند. یافته ها:نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنیدار وجود داشت؛ و مداخله درمان فراتشخیصی یکپارچه باعث افزایش تعامل والدین کودکان با اختلال نقصتوجه- بیشفعالی شده و تاثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (05/0P<). نتیجهگیری:بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مداخله درمان فراتشخیصی یکپارچه میتواند برای بهبود تعامل والدین کودکان با اختلال نقصتوجه- بیشفعالیکارآمد باشد؛ و توصیه میگردد که درمانگران و مشاوران در راستای بهبود تعامل والدین این کودکان از این درمان در کنار سایر مداخلات درمانی استفاده کنند.
Asgari S, Mozafari M, Amini Menesh S, Bardideh M R. The Effectiveness of Child-Centered Intervention based on Unified Transdiagnostic Therapy on the Interaction of Parents of Children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. IJPN 2023; 11 (5) :106-118 URL: http://ijpn.ir/article-1-2223-fa.html
عسگری شکوفه، مظفری محمد، امینی منش سجاد، بردیده محمدرضا. اثربخشی مداخله کودکمحور بر اساس درمان فراتشخیصی یکپارچه بر تعامل والدین کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه- بیشفعالی. روان پرستاری. 1402; 11 (5) :106-118