[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 72-61 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین حوادث آسیب زای زندگی با رفتارهای خودآسیبی در دانشجویان: نقش میانجی ذهنی سازی و بدتنظیمی هیجانی منفی
لیلا پاییزی ، سعیده شریفی* ، معصومه کمندلو ، فرشته ارسلان ده
واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، saeedeh.sharifi@gmail.com
چکیده:   (516 مشاهده)
 
مقدمه: خودآسیبی یکی ازقوی­ترین پیش­ینی­ کننده ­های خودکشی است. دانشجویان به عنوان یکی از جمعیت‌هایی شناخته شده‌اند که بیشترین میزان بروز آسیب به خود را دارند. بنابراین درک چرایی و مکانیسم ­های مهم در این زمینه حیاتی است. مطالعه حاضر نیز با هدف بررسی نقش میانجی ذهنی­سازی و بدتنظیمی هیجانی منفی در ارتباط بین حوادث آسیب ­زای زندگی با رفتارهای خودآسیبی در دانشجویان انجام گرفت.
روش­ کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه کرج بودند که از این تعداد 290 نفر به روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت­اند از: پرسشنامه رویدادهای مهم زندگی، پرسشنامه کنش­ وری تاملی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان- فرم کوتاه و پرسشنامه آسیب به خود. داده­های پژوهش با استفاده از نرم­ افزارهای SPSS و LISREL و به کمک روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته ­ها:. همچنین ضرایب مسیرهای مستقیم حوادث آسیب­ زای زندگی بر روی بدتنظیمی هیجانی منفی (169/14 T= ،683/0 = β)  و مولفه ذهنی­سازی عدم اطمینان (61/21 T= ،782/0 = β)  به صورت مثبت معنادار بودند. ضریب مسیر مستقیم حوادث آسیب­ زای زندگی بر روی اطمینان (650/24- T= ،823/0- = β) به صورت منفی معنادار بودند. مسیر مستقیم حوادث آسیب­زای زندگی بر روی رفتارهای خودآسیبی معنادار نبود. همچنین تجزیه و تحلیل یافته­های پژوهش حاکی از  نقش میانجی ذهنی­ سازی و بدتنظیمی­ هیجانی منفی در رابطه بین حوادث آسیب­زای زندگی با رفتارهای خودآسیبی بود.
نتیجه­ گیری: براساس یافته­ های پژوهش می­توان نتیجه گرفت، مداخلات هدفمندی که در جهت افزایش ظرفیت ذهنی­سازی و کاهش بدتنظیمی هیجانی منفی بکار گرفته می­شوند، احتمالا می­توانند در زمینه پیشگیری و کاهش رفتارهای خودآسیب ­رسان افراد موثر باشند.
 
 
واژه‌های کلیدی: حوادث آسیب زای زندگی، خودآسیبی، ذهنی سازی، بدتنظیمی هیجانی منفی.
متن کامل [PDF 400 kb]   (150 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/26 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار: 1402/11/10 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paeezy L, Sharifi S, Kamandloo M, arsalandeh F. The Relationship between Traumatic Life Events and Self-Injurious Behaviors in College Students: The Mediating Role of Mentalization and Negative Emotional Dysregulation. IJPN 2024; 11 (6) :61-72
URL: http://ijpn.ir/article-1-2244-fa.html

پاییزی لیلا، شریفی سعیده، کمندلو معصومه، ارسلان ده فرشته. رابطه بین حوادث آسیب زای زندگی با رفتارهای خودآسیبی در دانشجویان: نقش میانجی ذهنی سازی و بدتنظیمی هیجانی منفی. روان پرستاری. 1402; 11 (6) :61-72

URL: http://ijpn.ir/article-1-2244-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645