[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 49-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی برکیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران شاغل در اورژانس
حسین کمیلی ثانی ، بهمن دشت بزرگی ، محمدحسین حقیقی زاده ، قدرت کرد*
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، ghodratkord13555@gmail.com
چکیده:   (336 مشاهده)
مقدمه: برقراری ارتباط یک مهارت بالینی می باشد که نقش کلیدی در ارائه خدمات مناسب درمان دارد. نداشتن مهارت ارتباطی کافی میتواند باورهای خود کارآمدی پرستار را تحت تأثیر قرار دهد و بر کیفیت مراقبت از بیمار لطمه وارد کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی برکیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران شاغل در اورژانس بیمارستان های شهر ماهشهر انجام شد.          
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 42 نفر از پرستاران شاغل در اورژانس بیمارستان های ماهشهر در سال 1402 انجام شد. نمونه ها با در نظر گرفتن معیارهای ورود به دو گروه آزمون (21 نفر) و کنترل (21 نفر) تقسیم شدند. آموزش مهارت های ارتباطی به گروه آزمون طی4جلسه 2 ساعته داده شد. گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت مراقبت پرستاری (QUALPAC) و پرسشنامه خودکارآمدی (GSE-17) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 2۶ و آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.         
یافته ها: نتایج آزمون تی زوجی نشان داد بین نمره بُعد روانی اجتماعی، بُعد ارتباطی و بُعد جسمی کیفیت مراقبت در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار بود (001/0>P). در گروه کنترل تفاوت معنادار در بُعد روانی اجتماعی (295/0=P بُعد ارتباطی (469/0=P)، بُعد جسمی (460/0=P) نبود. بین نمره کل کیفیت مراقبت در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداربود(001/0>P). در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار نبود(958/0=P). همچنین بین نمره کل خودکارآمدی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار بود(001/0>P). در گروه کنترل تفاوت معنادار نبود (05/0=P).         
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش مهارت های ارتباطی، برکیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران در این مطالعه، لازم است سیاست گذاران حوزه سلامت جهت ارتقای کیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران برنامه ریزی نمایند.


 
واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارت های ارتباطی، کیفیت مراقبت، خودکارآمدی، پرستاری اورژانس    
متن کامل [PDF 285 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/27 | پذیرش: 1403/2/5 | انتشار: 1403/2/10 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Komeili Sany H, Dashtbozorgi B, Haghighizadeh M H, Kord G. The Effect Of Communication Skills Training On The Quality Of Care And Self-Efficacy Of Nurses Working In The Emergency Department. IJPN 2024; 12 (1) :40-49
URL: http://ijpn.ir/article-1-2347-fa.html

کمیلی ثانی حسین، دشت بزرگی بهمن، حقیقی زاده محمدحسین، کرد قدرت. تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی برکیفیت مراقبت و خودکارآمدی پرستاران شاغل در اورژانس. روان پرستاری. 1403; 12 (1) :40-49

URL: http://ijpn.ir/article-1-2347-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4652