دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران ، smanshaee@yahoo.com
چکیده: (333 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش باهدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر فشار مراقبتی و خستگی ناشی از شفقت در مراقبان بیماران کاندید پیوند قلب اجرا گردید. روش کار: روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری 45 روزه میباشد. جامعهی آماری شامل کلیه پرستاران زن و مرد بخش پیوند قلب بیمارستان شهید چمران اصفهان و بیمارستان مسیح دانشوری تهران در سال 1399 بود. به همین منظور تعداد 30 نفر پرستار مشغول به کار در بخش پیوند قلب به روش نمونهگیریهدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخلات ذهنآگاهی مراقب محور بر اساس بسته رزک(2015) را در طی ۸ جلسه ۴۵ دقیقهای و هر هفته یک جلسه، به مدت ۲ ماه دریافت کردند. این در حالی است که گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را در طول پژوهش دریافت نکردند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه فشار مراقبتی (نواک و گست،1989) وپرسشنامه کیفیت کاری (فیگلی، 1990) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرراستفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل حاکی از اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر فشار مراقبتیو خستگی ناشی از شفقت در مرحله پسآزمون (05/0>p) و اثرات آموزشها در مرحله پیگیری( 05/0>p) نیز باقی مانده است. نتیجه گیری: با استناد به یافتههای بهدست آمده از پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که آموزش ذهنآگاهی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای، در کاهش فشار مراقبتی و خستگی ناشی از شفقت در مراقبان بیماران کاندید پیوند قلب مورد استفاده قرار گیرد.
Ali Asgari Rizi M, manshaee G. The effectiveness of mindfulness training on caring pressure and compassion fatigue in caregivers of heart transplant candidates. IJPN 2024; 12 (3) :80-90 URL: http://ijpn.ir/article-1-2398-fa.html
علی عسگری ریزی مهسا، منشئی غلامرضا. اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر فشار مراقبتی و خستگی ناشی از شفقت در مراقبان بیماران کاندید پیوند قلب. روان پرستاری. 1403; 12 (3) :80-90