[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 114-102 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر گروه درمانی متمرکز بر هیجان (EFGT) بر بدتنظیمی هیجانی، تکانشگری و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان دختر خودآسیب رسان
افسانه محمودی ، مجید محمود علیلو* ، خلیل اسماعیل پور ، تورج هاشمی نصرت آباد
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، m-alilou@tabrizu.ac.ir
چکیده:   (206 مشاهده)
مقدمه: مطالعات زیادی اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر هیجان (EFGT) را بر انواع آسیب­ شناسی روانی در گروه­ های آسیب­ پذیر نشان داده ­اند. با این ­حال، مشخص نیست که آیا این مداخله برای دانش آموزان خودآسیب­ رسان مؤثر است یا خیر. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر EFGT بر بدتنظیمی هیجانی، تکانشگری و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان دختر خودآسیب ­رسان انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون و پیگیری بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، کلیه‌ی دانش ­آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که از این میان 45 دانش­ آموز با روش نمونه ­گیری چند مرحله ای و با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند و به ­طور تصادفی و برابر به گروه ­های آزمایش، پلاسیبو و گواه (هر کدام 15 دانش ­آموز) تخصیص یافتند. شرکت­ کنندگان قبل و بعد از گروه­ درمانی و در مرحله پیگیری، پرسشنامه رفتارهای خودآسیب­رسان، پرسشنامه بدتنظیمی هیجانی، مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی و پرسشنامه تکانشگری را تکمیل کردند. پروتکل درمان هیجان مدار واتسون و گرینبرگ (2006) در 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای طی 2 ماه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط از طریق نرم افزار SPSS-25 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که EFGT می­تواند به ­طور معناداری موجب کاهش نمرات بدتنظیمی هیجانی، تکانشگری، گرایش به رفتارهای پرخطر و خودآسیب­رسان دانش ­آموزان در گروه آزمایش نسبت به گروه­ های پلاسیبو و گواه گردد و این نتایج در مرحله پیگیری پایدار بود  (01/0p<).
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاضر حمایت تجربی مناسبی برای تاثیر EFGT در جهت کاهش بدتنظیمی هیجانی، تکانشگری، تمایل به رفتارهای پرخطر و تمایلات خودآسیبی در دانش آموزان در معرض خطر فراهم آورد. از این ­رو، متخصصان بالینی و روان ­درمان­گران می­ توانند از این مداخله برای درمان مؤثر مشکلات هیجانی، رفتارهای پرخطر و تمایلات خودآسیبی در دانش ­آموزان بهره گیرند.
واژه‌های کلیدی: درمان متمرکز بر هیجان، رفتار تکانشی، ریسک پذیری، رفتار آسیب رسان به خود، دانش آموزان
متن کامل [PDF 362 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/17 | پذیرش: 1403/4/17 | انتشار: 1403/5/10 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudi A, Mahmoud Alilou M, Esmaeilpour K, Hashemi Nosratabadi T. The effect of emotion-focused group therapy (EFGT) on emotional dysregulation, impulsivity and tendency to risky behaviors in self-harming female students. IJPN 2024; 12 (3) :102-114
URL: http://ijpn.ir/article-1-2404-fa.html

محمودی افسانه، محمود علیلو مجید، اسماعیل پور خلیل، هاشمی نصرت آباد تورج. تأثیر گروه درمانی متمرکز بر هیجان (EFGT) بر بدتنظیمی هیجانی، تکانشگری و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان دختر خودآسیب رسان. روان پرستاری. 1403; 12 (3) :102-114

URL: http://ijpn.ir/article-1-2404-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660