دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. ، tajrob@gmail.com
چکیده: (68 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه بیش فعالی یک اختلال عصبی رفتاری است که با بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود. کودکان مبتلا به این اختلال در یادگیری، روابط خانوادگی و تعامل اجتماعی با مشکلاتی روبرو هستند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر کارکردهای اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله) کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مقطع ابتدایی 9 تا 11 ساله با اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر کرمان در سال 1402بود. از بین آن ها تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و با روش قرعه کشی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند و به پرسشنامه های مقیاس درجه بندی رفتار کودکان (فرم والد) سوانسون و همکاران (2012) و کنش های اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012) پاسخ دادند. افراد حاضر در گروه آزمایش تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز را طی 8 جلسه و هر هفته دو جلسه و به مدت 20 دقیقه دریافت نمودند. داده های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار SPSS-27 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد قبل از مداخله تفاوت معنیداری بین میانگین نمره کارکرد اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله) گروه مداخله و کنترل وجود ندارد، ولی بین میانگین این نمرات در گروه مداخله و کنترل بعد از مداخله تفاوت معنیدار آماری وجود داشت. در گروه آزمایش میانگین و انحراف معیار خودمدیریتی زمان در پس آزمون 86/35±85/2 و خودسازماندهی-حل مسئله 00/25±07/3 به دست آمد (001/0>P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز در راستای بهبود کارکردهای اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله) مفید به نظر می رسد؛ بنابراین، روانشناسان و درمانگران میتوانند از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز درکنار سایر روشهای درمانی برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی استفاده کنند.
Sabahi M, tajrobehkar M, Manzari Tavakoli A, Soltani A, Molayi Zarandi H. The Effectiveness of Trans Cranial Brain Stimulation Intervention Using Direct Electric Current on Executive Functions (Self-management of Time and Self-organization-problem Solving) of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. IJPN 2025; 13 (2) :47-54 URL: http://ijpn.ir/article-1-2495-fa.html
صباحی مهدیه، تجربه کار مهشید، منظری توکلی علیرضا، سلطانی امان الله، ملایی زرندی حمید. اثربخشی مداخله تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر کارکردهای اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله) کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی. روان پرستاری. 1404; 13 (2) :47-54