[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 54-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر کارکردهای اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله) کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی
مهدیه صباحی ، مهشید تجربه کار* ، علیرضا منظری توکلی ، امان الله سلطانی ، حمید ملایی زرندی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. ، tajrob@gmail.com
چکیده:   (68 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه بیش فعالی یک اختلال عصبی رفتاری است که با بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود. کودکان مبتلا به این اختلال در یادگیری، روابط خانوادگی و تعامل اجتماعی با مشکلاتی روبرو هستند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر کارکردهای اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله) کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مقطع ابتدایی 9 تا 11 ساله با اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر کرمان در سال 1402بود. از بین آن ها تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و با روش قرعه کشی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند و به پرسشنامه های مقیاس درجه بندی رفتار کودکان (فرم والد) سوانسون و همکاران (2012) و کنش های اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012) پاسخ دادند. افراد حاضر در گروه آزمایش تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز را طی  8 جلسه و هر هفته دو جلسه و به مدت 20 دقیقه دریافت نمودند.  داده های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار SPSS-27 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد قبل از مداخله تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره کارکرد اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله) گروه مداخله و کنترل وجود ندارد، ولی بین میانگین این نمرات در گروه مداخله و کنترل بعد از مداخله تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت. در گروه آزمایش میانگین و انحراف معیار خودمدیریتی زمان در پس آزمون 86/35±85/2 و خودسازماندهی-حل مسئله 00/25±07/3 به دست آمد (001/0>P). 
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز در راستای بهبود کارکردهای اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله)  مفید به نظر می رسد؛ بنابراین، روانشناسان و درمانگران می‌توانند از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز درکنار سایر روش‌های درمانی برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: تحریک فراجمجمه ای مغز، کارکردهای اجرایی، خودمدیریتی زمان، خودسازماندهی-حل مسئله، نقص توجه/بیش فعالی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/1 | پذیرش: 1404/5/10 | انتشار: 1404/5/10 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabahi M, tajrobehkar M, Manzari Tavakoli A, Soltani A, Molayi Zarandi H. The Effectiveness of Trans Cranial Brain Stimulation Intervention Using Direct Electric Current on Executive Functions (Self-management of Time and Self-organization-problem Solving) of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. IJPN 2025; 13 (2) :47-54
URL: http://ijpn.ir/article-1-2495-fa.html

صباحی مهدیه، تجربه کار مهشید، منظری توکلی علیرضا، سلطانی امان الله، ملایی زرندی حمید. اثربخشی مداخله تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر کارکردهای اجرایی (خودمدیریتی زمان و خودسازماندهی-حل مسئله) کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی. روان پرستاری. 1404; 13 (2) :47-54

URL: http://ijpn.ir/article-1-2495-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4714