مقدمه: امروزه ناباروری یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی و یکی از مهمترین بحرانهای دوران زندگی به شمار میرود که به مشکلات روانشناختی از جمله فرسودگی زناشویی، استرس ناباروری و عدم تنظیمشناختی هیجان در زنان نابارور منجر میشود. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تنظیمشناختی هیجان، استرس ناباروری و فرسودگی زناشویی زنان مبتلا به ناباروری انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمهآزمایشی شامل 24 نفر از زنان نابارور مراجعهکننده به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی شهر اهواز در سال 1403 بود. شرکتکنندگان به طور تصادفی در 2 گروه آموزش ذهنآگاهی (12 نفر) و گروه گواه (12 نفر) گمارش شدند. هر دو گروه پرسشنامه فرسودگی زناشویی، استرس ناباروری، تنظیمشناختی هیجان را در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. مرحله پسآزمون یک هفته پس از آخرین جلسه مداخله انجام شد. آموزش ذهنآگاهی در 8 جلسه 45 دقیقهای بهصورت هفتگی مورد اجرا قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک راهه در نرمافزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافتهها:نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی به زنان نابارور در گروه آزمایش به طور معناداری موجب کاهش فرسودگی زناشویی (001/0>P) و کاهش استرس ناباروری (001/0>P) و موجب افزایش تنظیمشناختی هیجان (001/0>P) زنان نابارور میشود. نتیجهگیری: در کنار سایر روشهای درمانی پزشکی در درمانگاههای تخصصی ناباروری، از آموزش ذهن گاهی میتوان در جهت کاهش مشکلات روانشناختی زنان نابارور بهره برد.
Tavakhosh A, Sarhangi P, Abbaspour Z. The effectiveness of mindfulness-based training on cognitive-emotional regulation, infertility stress, and marital burnout in infertile women. IJPN 2025; 13 (3) URL: http://ijpn.ir/article-1-2596-fa.html
توخش امیرمحمد، سرهنگی پریا، عباس پور ذبیح اله. اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان، استرس ناباروری و فرسودگی زناشویی زنان مبتلا به ناباروری. روان پرستاری. 1404; 13 (3)