[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1404 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر انزوای اجتماعی دانش آموزان دختر با اعتیاد به اینترنت
فاطمه السادات هدایتی ، شهره قربان شیرودی* ، جواد خلعتبری
گروه خانواده و مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، sh.ghorbanshiroudi@toniau.ac.ir
چکیده:   (59 مشاهده)
مقدمه: استفاده آسیب‌زا از اینترنت نقش مهمی در افزایش انزوای اجتماعی نوجوانان دارد. با توجه به اهمیت این موضوع این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر انزوای اجتماعی دانش آموزان دختر با اعتیاد به اینترنت انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر ابرکوه (استان یزد) در سال 1404 بودند. 45 نفر با روش نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس از دو مدرسه انتخاب و در سه گروه آزمایش 1 (15 نفر)، آزمایش 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به­صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه انزوای اجتماعی و آزمون اعتیاد به اینترنت استفاده شد. هر یک از گروه‌های درمانی طی 8 جلسه درمانی، مداخلات را به‌صورت گروهی دریافت کردند. از آزمون تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در گروه­ شناختی-رفتاری (66/16=MD، 01/0=P)، و درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی (66/27=MD، 01/0=P) بین نمرات پیش­آزمون با پس­آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>P)؛ اما بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل (13/0=MD، 00/1=P) تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0<P)؛ در گروه­ شناختی-رفتاری (27/17=MD، 01/0=P)، و گروه درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی (47/28=MD، 01/0=P) بین نمرات پیش­آزمون با پیگیری تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>P)؛ اما بین نمرات پیش آزمون و پیگیری گروه کنترل (73/0=MD، 00/1=P) تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0<P). همچنین بین پس­آزمون و پیگیری گروه­ شناختی-رفتاری (60/0=MD، 95/0=P)، و گروه درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی (80/0=MD، 00/1=P) تفاوت معناداری وجود ندارد که نشان دهنده ثبات تغییرات در گروه­های درمانی است. علاوه بر این بین دو گروه درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی تفاوت معناداری وجود داشت (13/8=MD، 03/0=P) در واقع درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی تاثیر بیشتری نسبت به درمان شناختی رفتاری بر کاهش انزوای اجتماعی داشته است.
نتیجه‌گیری: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنی­سازی بر کاهش انزوای اجتماعی موثر بوده است؛ اما اثر درمان مبتنی بر ذهنی­ سازی نسبت به درمان شناختی رفتاری بیشتر بوده است.
 
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی رفتاری، درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی، انزوای اجتماعی، اعتیاد به اینترنت
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/7/12 | پذیرش: 1404/9/10 | انتشار: 1404/9/10 | انتشار الکترونیک: 1404/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hedayati F S, Ghorban Shiroudi S, Khalatbari J. Comparing the effectiveness of cognitive behavioral therapy and mentalization-based therapy on social isolation of female students with internet addiction. IJPN 2025; 13 (5)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2662-fa.html

هدایتی فاطمه السادات، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد. مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر انزوای اجتماعی دانش آموزان دختر با اعتیاد به اینترنت. روان پرستاری. 1404; 13 (5)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2662-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4732