[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 79-68 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مدیریت خشم، مبتنی بر مدل پندر بر رفتار پر خطر درگیری در سربازان
مینو اسدزندی* ، محمد شکاری فرد ، عباس عبادی ، محمدعلی مروتی شریف آباد4 ، محمدمهدی سالاری
گروه هوشبری، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات طب و دین دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران. ، zandi498@yahoo.com
چکیده:   (33377 مشاهده)
مقدمه: ورود به دوره سربازی با تغییر شرایط محیطی و سبک زندگی و روابط اجتماعی، سبب استرس و فشار روانی در سربازان شده و می تواند رفتارهای پرخطر را ایجاد کند. رفتارهای پرخاشگرانه غیرکلامی یا کلامی را برای مواجهه با آسیب های احتمالی افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر مدل ارتقائ سلامت پندر بر کاهش رفتار پرخطر درگیری در سربازان آموزشگاه حضرت ولیعصر اردکان در سال 89 انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه تجربی از نوع کار آزمایی بالینی بود. 232 نفر از سربازانی که نمره رفتار پرخطر درگیری آن ها بالاتر از 60 بودند در این مطالعه مشارکت داشتند .نمونه ها به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله وشاهد تقسیم شدند وبرای گروه مداخله روش های کنترل خشم بر اساس شواهد دینی و علمی در قالب مدل پندر آموزش داده شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته معتبر و پویا شامل: پرسشنامه های جمعیت شناختی، سنجش رفتارهای پرخطر و سازه های الگوی ارتقائ سلامت بود. یافته ها: نتایح بر اساس آزمون آماری کوواریانس و تی مستقل نشان داد که در تمامی سازهای مدل: منافع درک شده، موانع درک شده، خودکار آمدی درک شده، احساس مرتبط با رفتار و تاثیر گذار بین فردی موقعیتی و در نمره درگیری، اختلاف دو گروه مداخله وشاهد معنی دار شد (001/0>P). نتیجه گیری: آموزش روش های مدیریت هیجان خشم بر اساس شواهد دینی وعلمی، در قالب مدل آموزشی ارتقای سلامت پندر موثر می باشد. این مدل برای مدیریت هیجان خشم و اصلاح رفتار واحساس و نگرش افراد پرخاشگر پیشنهاد می گردد می توان بر اساس این مدل مدیریت خشم، روش های سازگاری بهتر با فشارهای روانی و تغییرات محیطی ناخواسته را به جوانان آموزش داد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت خشم، مدل پندر، رفتار پر خطر، درگیری
متن کامل [PDF 973 kb]   (4639 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/4 | انتشار: 1393/11/26 | انتشار الکترونیک: 1393/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzandi M, Sekarifard M, Ebadi A, Morovvati Sharif Abad M A, Salari M. Effects of anger management training based on Health Promotion Model on soldiers engaged in risky behavior. IJPN 2015; 2 (4) :68-79
URL: http://ijpn.ir/article-1-470-fa.html

اسدزندی مینو، شکاری فرد محمد، عبادی عباس، مروتی شریف آباد4 محمدعلی، سالاری محمدمهدی. تاثیر آموزش مدیریت خشم، مبتنی بر مدل پندر بر رفتار پر خطر درگیری در سربازان. روان پرستاری. 1393; 2 (4) :68-79

URL: http://ijpn.ir/article-1-470-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645