مقدمه: تولد زودرس میتواند تأثیر سوئی بر تکامل رشدی، شناختی، خلقی و رفتاری کودک داشته باشد، در این راستا پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان نشانههای اختلالات خلقی و اضطرابی و هم چنین اختلالات رفتاری شامل مشکلات بیش فعالی/کمبود توجه، مشکلات نافرمانی مقابلهای و مشکلات سلوک در کودکان زودرس و سررس مقطع ابتدایی انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه از روش پژوهشی علی-مقایسهای استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) و پرسشنامه ی سوابق زایمانی توسط 400 دانش آموز یک مدرسه ی پسرانه و یک مدرسه ی دخترانه که به شکل در دسترس انتخاب شدند، برای والدین آنها ارسال گردید. 260 پرسشنامه توسط والدین تکمیل و به مدرسه ارجاع شد. از بین 215 پرسشنامهای که به طور کامل تکمیل شده بود، 27 کودک زودرس (11 دختر و 16 پسر) و 27 کودک سررس (11 دختر و 16 پسر) از نظر سن و جنس همتا شدند و دادههای به دست آمده با روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات مشکلات خلقی، اضطرابی، بیش فعالی/کمبود توجه، نافرمانی مقابلهای و سلوک در گروه زودرس نسبت به گروه سررس بیشتر است و بر اساس آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، دو گروه از این نظر اختلاف معنیداری داشتند (0/01= P).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان زودرس از نشانههای بیشتر اختلالات خلقی و رفتاری رنج میبرند. این نشانهها در مورد اکثر این کودکان در حد بالینی نبود اما نسبت به گروه کنترل تفاوت قابل ملاحظهای داشت که نشان می دهد تولد زودرس به دلیل تاثیرگذاری بر مکانیزم های زیربنایی مؤثر بر رشد مغزی میتواند در درازمدت پیامدهای روانشناختی را تحت تأثیر قرار دهد.
Abbasi Z, Bayrami M, Bakhshipour A. Mood and Behavioral Problems in School-Aged Preterm Children. IJPN 2017; 4 (4) :26-32 URL: http://ijpn.ir/article-1-897-fa.html