[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 32-26 برگشت به فهرست نسخه ها
مشکلات خلقی-رفتاری کودکان زودرس در سنین مدرسه
ذریه عباسی* ، منصور بیرامی ، عباس بخشی پور رودسری
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، zo_ab_69@yahoo.com
چکیده:   (5240 مشاهده)

مقدمه: تولد زودرس می‌تواند تأثیر سوئی بر تکامل رشدی، شناختی، خلقی و رفتاری کودک داشته باشد، در این راستا پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان نشانه‌های اختلالات خلقی و اضطرابی و هم چنین اختلالات رفتاری شامل مشکلات بیش فعالی/کمبود توجه، مشکلات نافرمانی مقابله‌ای و مشکلات سلوک در کودکان زودرس و سررس مقطع ابتدایی انجام شده است.

روش کار: در این مطالعه از روش پژوهشی علی-مقایسه‌ای استفاده شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل سیاهه ی رفتاری کودک (CBCL) و پرسشنامه ی سوابق زایمانی توسط 400 دانش آموز یک مدرسه ی پسرانه و یک مدرسه ی دخترانه که به شکل در دسترس انتخاب شدند، برای والدین آنها ارسال گردید. 260 پرسشنامه توسط والدین تکمیل و به مدرسه ارجاع شد. از بین 215 پرسشنامه‌ای که به طور کامل تکمیل شده بود، 27 کودک زودرس (11 دختر و 16 پسر) و 27 کودک سررس (11 دختر و 16 پسر) از نظر سن و جنس همتا شدند و داده‌های به دست آمده با روش‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات مشکلات خلقی، اضطرابی، بیش فعالی/کمبود توجه، نافرمانی مقابله‌ای و سلوک در گروه زودرس نسبت به گروه سررس بیش‌تر است و بر اساس آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، دو گروه از این نظر اختلاف معنی‌داری داشتند (0/01= P).

نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان زودرس از نشانه‌های بیش‌تر اختلالات خلقی و رفتاری رنج می‌برند. این نشانه‌ها در مورد اکثر این کودکان در حد بالینی نبود اما نسبت به گروه کنترل تفاوت قابل ملاحظه‌ای داشت که نشان می دهد تولد زودرس به دلیل تاثیرگذاری بر مکانیزم های زیربنایی مؤثر بر رشد مغزی می‌تواند در درازمدت پیامدهای روانشناختی را تحت تأثیر قرار دهد.

واژه‌های کلیدی: تولد زودرس، اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلال بیش فعالی/کمبودتوجه، اختلال نافرمانی مقابله‌ای، اختلال سلوک
متن کامل [PDF 527 kb]   (1752 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/17 | پذیرش: 1395/11/17 | انتشار: 1395/11/17 | انتشار الکترونیک: 1395/11/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Z, Bayrami M, Bakhshipour A. Mood and Behavioral Problems in School-Aged Preterm Children. IJPN 2017; 4 (4) :26-32
URL: http://ijpn.ir/article-1-897-fa.html

عباسی ذریه، بیرامی منصور، بخشی پور رودسری عباس. مشکلات خلقی-رفتاری کودکان زودرس در سنین مدرسه. روان پرستاری. 1395; 4 (4) :26-32

URL: http://ijpn.ir/article-1-897-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645