دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، le_shanesazzadeh@yahoo.com
چکیده: (4479 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف الگوی ساختاری رابطه پنج عامل شخصیت، قابلیتهای هوش هیجانی، قدردانی و خوش بینی با بخشش بین فردی در دانشجویان پرستاری اجرا شد. روش کار: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) در سال تحصیلی 95-94 بودند که با استفاده از جدول حجم نمونه کوهن و همکاران (2000)، 274 نفراز طریق روش نمونه گیری طبقهای متناسب با سهم جمعیت طبقه در جامعه انتخاب گردیدند. برای جمع آوری دادهها از پنج پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، قابلیت هوش هیجانی، قدردانی، جهت گیری زندگی، انگیزههای بین فردی مرتبط با آسیب استفاده شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و الگو سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: بین پنج عامل شخصیت، قابلیتهای هوش هیجانی و ویژگیهای مثبت روانشناختی(قدردانی و خوش بینی) با بخشش بین فردی رابطه معنادار بدست آمد(01/0p<). نتایج الگو سازی معادله ساختاری اثر مستقیم ویژگی شخصیتی پذیرا بودن نسبت به تجارب، سازش پذیری و وظیفه شناسی بر هوش هیجانی و همچنین هوش هیجانی بر قدردانی و خوش بینی و نیز قدردانی بر انتقام را تایید نمود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که ویژگی های شخصیت، قابلیتهای هوش هیجانی، قدردانی و خوش بینی می تواند به رشد و بهبود بخشش بین فردی در دانشجویان پرستاری کمک کند.
shaneszzadeh L, Ali Nadi M. Structural Model of the Relationship between big five traits, emotional intelligence abilities and Positive psychological characteristics (gratitude-optimism) whit interpersonal forgiveness among nursing students. IJPN 2018; 6 (4) :74-82 URL: http://ijpn.ir/article-1-989-fa.html
شانه ساززاده لیلا، نادی محمدعلی. الگوی ساختاری رابطه بین ویژگیهای شخصیتی، قابلیتهای هوش هیجانی، قدردانی و خوش بینی با بخشش بین فردی در بین دانشجویان پرستاری. روان پرستاری. 1397; 6 (4) :74-82