مقدمه: افسردگی اساسی یک بیماری شایع در جهان است که با اختلالات شناختی از جمله اختلال در کارکرد اجرایی همراه است. یکی از درمان های جدید که اختلالات شناختی را مورد هدف قرار می دهد آموزش شناختی رایانه است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بسته آموزش شناختی بر کارکردهای اجرایی در افراد افسرده در مقایسه با گروه کنترل فعال است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی افراد 20 تا 35 سال مراجعهکنندهی به مراکز روانشناسی و روانپزشکی شهر تهران که در مرداد 1400 تشخیص اختلال افسردگی اساسی را دریافت کردهاند، بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش روش تصادفی خوشهای دو مرحلهای است. از میان مناطق 22 گانه تهران و متناسب با حجم خوشهها، دو منطقه انتخاب شد. از میان مراکز این دو منطقه، 5 مرکز به روش تصادفی انتخاب شد. با مراجعه به این پنج مرکز از میان افرادی که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند، 28 نفر بهصورت در دسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا آزمونها (کنتب، انبک و جملات حافظه کاری دانیمن و کارپنتر) برای هر دو گروه اجرا شد. سپس بستهی آموزش شناختی رایانهای تدوینشده (20 جلسهی 20 دقیقهای) روی گروه آزمایش و برنامهای غیرهدفمند (20جلسهی 20دقیقهای) برای گروه کنترل اجرا شد. مجددا آزمونها برای هر دو گروه اجرا شد. نتایج از طریق تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج آزمون تجزیهوتحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین متغیر وابسته ترکیبی (کارکرد اجرایی) در میان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد(85/0=2η04/0P=،44/3 F(12,7)= =لامبدای ویلکز). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد بسته آموزش شناختی رایانهای باعث بهبود کارکردهای اجرایی میشود و می توان از آن به عنوان درمان نوین برای هدف قرار دادن اختلالات شناختی حاصل از افسردگی اساسی استفاده کرد.
ramezan saatchi L, khodabakhsh pirkalani R, moradisabzevar M, Mehrinejad S A. The effect of computerized Cognitive Training package on executive functions of people with major depressive disorder. IJPN 2022; 10 (3) :39-52 URL: http://ijpn.ir/article-1-2033-fa.html
رمضان ساعتچی لیلی، خدابخش پیرکلانی روشنک، مرادی سبزوار منوچهر، مهری نژاد سیدابوالقاسم. تاثیر بستهی آموزش شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی افراد دارای اختلال افسردگی اساسی. روان پرستاری 1401; 10 (3) :52-39