دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Mari.n2012@yahoo.com
چکیده: (1411 مشاهده)
مقدمه: خستگی روانی ناشی از بحران کووید 19 و کیفیت تعامل مادر- کودک از چالشهای اصلی مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی میباشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی بر خستگی روانی ناشی از بحران کووید 19 و کیفیت تعامل مادر- کودک در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی انجام شد.
روشکار: مطالعه حاضر یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی مراکز درمانی و توانبخشی شهر تهران در سال 1400 بود. از بین جامعه هدف، تعداد 14 آزمودنی از مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره ارغوان، با روش نمونه گیری داوطبانه بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش (7نفر) و کنترل (7 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. گروه آزمایش طی 13 جلسه 45 دقیقهای تحت برنامه آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده مبتنی بر رویکرد بوم شناختی تعاملی قرار گرفت اما بر گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. هر دو گروه (کنترل و آزمایش) قبل و بعد از مداخله به مقیاس خستگی چالدر و همکاران (1993) و مقیاس والد- کودک پیانتا (1994) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 23 استفاده شد.
یافتهها: بین میانگین نمرههای پسآزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنیداری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده موجب کاهش خستگی روانی (018/0=P و 544/18=F)، کاهش تعارض (899/5=F، 038/0P=)، افزایش نزدیکی (699/5=F، 041/0P=)، کاهش وابستگی (394/5=F، 045/0P=) در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی در گروه مداخله شد.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده از این پژوهش مبنی بر اثربخش بودن آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی ، شایسته است درمانگران و متخصصان اختلال نقص توجه/بیشفعالی، آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی در اولویت آموزشی این مادران قرار دهند.
Norouzi M, sharifidaramadi P, Rezayi S. The effect of emotional management training on mental upheaval caused by the Covid-19 crisis and the quality of mother-child interaction in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder. IJPN 2023; 11 (4) :44-54 URL: http://ijpn.ir/article-1-2194-fa.html
نوروزی مریم، شریفی درآمدی پرویز، رضایی سعید. تاثیرآموزش مدیریت هیجان بیش ا براز شده برخستگی روانی ناشی از بحران کووید-19 و کیفیت تعامل مادر- کودک در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی. روان پرستاری. 1402; 11 (4) :44-54