[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 54-44 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش مدیریت هیجان بیش ا براز شده برخستگی روانی ناشی از بحران کووید-19 و کیفیت تعامل مادر- کودک در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی
مریم نوروزی* ، پرویز شریفی درآمدی ، سعید رضایی
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Mari.n2012@yahoo.com
چکیده:   (1037 مشاهده)
مقدمه: خستگی روانی ناشی از بحران کووید 19 و کیفیت تعامل مادر- کودک از چالش‌های اصلی مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی می‌باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی بر خستگی روانی ناشی از بحران کووید 19 و کیفیت تعامل مادر- کودک در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی انجام شد.
روش‌کار: مطالعه حاضر یک طرح نیمه آزمایشی با پیش­آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی مراکز درمانی و توانبخشی شهر تهران در سال 1400 بود. از بین جامعه هدف، تعداد 14 آزمودنی از مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره ارغوان، با روش نمونه گیری داوطبانه به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش (7نفر) و کنترل (7 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. گروه آزمایش طی 13 جلسه 45 دقیقه­ای تحت برنامه آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده مبتنی بر رویکرد بوم شناختی تعاملی قرار گرفت اما بر گروه کنترل هیچ مداخله­ای صورت نگرفت. هر دو گروه (کنترل و آزمایش) قبل و بعد از مداخله به مقیاس خستگی  چالدر و همکاران (1993) و مقیاس والد- کودک پیانتا (1994) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم­افزار SPSS  نسخه­ی 23 استفاده شد.
یافته‌ها: بین میانگین نمره­های پس­آزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی­داری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده موجب کاهش خستگی روانی (018/0=P و 544/18=F)، کاهش تعارض (899/5=F، 038/0P=)، افزایش نزدیکی (699/5=F، 041/0P=)، کاهش وابستگی (394/5=F، 045/0P=) در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در گروه مداخله شد.
نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده از این پژوهش مبنی بر اثربخش بودن آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی ، شایسته است درمانگران و متخصصان اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی، آموزش مدیریت هیجان بیش ابراز شده با استفاده از رویکرد بوم شناختی تعاملی در اولویت آموزشی این مادران قرار دهند.
 
 
واژه‌های کلیدی: تعامل مادر- کودک، خستگی روانی، رویکرد بوم شناختی تعاملی، مدیریت هیجان بیش ابراز شده.
متن کامل [PDF 314 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/28 | پذیرش: 1402/7/10 | انتشار: 1402/7/10 | انتشار الکترونیک: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi M, sharifidaramadi P, Rezayi S. The effect of emotional management training on mental upheaval caused by the Covid-19 crisis and the quality of mother-child interaction in mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder. IJPN 2023; 11 (4) :44-54
URL: http://ijpn.ir/article-1-2194-fa.html

نوروزی مریم، شریفی درآمدی پرویز، رضایی سعید. تاثیرآموزش مدیریت هیجان بیش ا براز شده برخستگی روانی ناشی از بحران کووید-19 و کیفیت تعامل مادر- کودک در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. روان پرستاری. 1402; 11 (4) :44-54

URL: http://ijpn.ir/article-1-2194-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4652