[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 80-70 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیب‌رسان در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم
سرور حمیدی‌فرد ، زهرا دشت‌بزرگی* ، فریبا حافظی
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
چکیده:   (1315 مشاهده)
مقدمه: با توجه به آمار بالای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و مشکلات روانشناختی فراوان این گروه، مداخله جهت کاهش مشکلات روانشناختی آنان ضروری است. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیب‌رسان در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش پسران مبتلا به اختلال اتیسم مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و کار درمانی شهر اهواز در نیمه دوم سال 1400 بودند که از میان آنها 24 نفر پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقه‌ای با روش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری آموزش دید و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش ماند. داده‌ها با فرم اطلاعات دموگرافیک، سیاهه اضطراب اجتماعی کونور و همکاران (2000) و سیاهه خودآسیب‌رسانی سانسون و همکاران (1998) جمع‌آوری و با آزمون‌های کای اسکوئر و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-23 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه‌های آزمایش و گواه از نظر سن، پایه تحصیلی و مدت گذشته از اختلال اتیسم تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P>). همچنین، بین گروه‌ها از نظر اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیب‌رسان تفاوت معنی‌داری وجود داشت. به عبارت دیگر، بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری باعث کاهش معنی‌دار اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیب‌رسان در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم شد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، روانشناسان و درمانگران می‌توانند از روش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری در کنار سایر روش‌های درمانی برای بهبود ویژگی‌های روانشناختی به‌ویژه کاهش اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیب‌رسان استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، شناختی رفتاری، اضطراب اجتماعی، خودآسیب‌رسان، کودکان، اتیسم.
متن کامل [PDF 311 kb]   (557 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/15 | پذیرش: 1402/4/28 | انتشار: 1402/5/10 | انتشار الکترونیک: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidifard S, DashtBozorgi Z, Hafezi F. The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive Behavioral Approach on Social Anxiety and Self-Harm Behaviors in Children with Autism Disorder. IJPN 2023; 11 (3) :70-80
URL: http://ijpn.ir/article-1-2217-fa.html

حمیدی‌فرد سرور، دشت‌بزرگی زهرا، حافظی فریبا. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای خودآسیب‌رسان در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم. روان پرستاری. 1402; 11 (3) :70-80

URL: http://ijpn.ir/article-1-2217-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4639