واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، saeedeh.sharifi@gmail.com
چکیده: (1282 مشاهده)
مقدمه: خودآسیبی یکی ازقویترین پیشینی کننده های خودکشی است. دانشجویان به عنوان یکی از جمعیتهایی شناخته شدهاند که بیشترین میزان بروز آسیب به خود را دارند. بنابراین درک چرایی و مکانیسم های مهم در این زمینه حیاتی است. مطالعه حاضر نیز با هدف بررسی نقش میانجی ذهنیسازی و بدتنظیمی هیجانی منفی در ارتباط بین حوادث آسیب زای زندگی با رفتارهای خودآسیبی در دانشجویان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه کرج بودند که از این تعداد 290 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارتاند از: پرسشنامه رویدادهای مهم زندگی، پرسشنامه کنش وری تاملی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان- فرم کوتاه و پرسشنامه آسیب به خود. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL و به کمک روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته ها:. همچنین ضرایب مسیرهای مستقیم حوادث آسیب زای زندگی بر روی بدتنظیمی هیجانی منفی (169/14 T= ،683/0 = β) و مولفه ذهنیسازی عدم اطمینان (61/21 T= ،782/0 = β) به صورت مثبت معنادار بودند. ضریب مسیر مستقیم حوادث آسیب زای زندگی بر روی اطمینان (650/24- T= ،823/0- = β) به صورت منفی معنادار بودند. مسیر مستقیم حوادث آسیبزای زندگی بر روی رفتارهای خودآسیبی معنادار نبود. همچنین تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش حاکی از نقش میانجی ذهنی سازی و بدتنظیمی هیجانی منفی در رابطه بین حوادث آسیبزای زندگی با رفتارهای خودآسیبی بود.
نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت، مداخلات هدفمندی که در جهت افزایش ظرفیت ذهنیسازی و کاهش بدتنظیمی هیجانی منفی بکار گرفته میشوند، احتمالا میتوانند در زمینه پیشگیری و کاهش رفتارهای خودآسیب رسان افراد موثر باشند.
Paeezy L, Sharifi S, Kamandloo M, arsalandeh F. The Relationship between Traumatic Life Events and Self-Injurious Behaviors in College Students: The Mediating Role of Mentalization and Negative Emotional Dysregulation. IJPN 2024; 11 (6) :61-72 URL: http://ijpn.ir/article-1-2244-fa.html
پاییزی لیلا، شریفی سعیده، کمندلو معصومه، ارسلان ده فرشته. رابطه بین حوادث آسیب زای زندگی با رفتارهای خودآسیبی در دانشجویان: نقش میانجی ذهنی سازی و بدتنظیمی هیجانی منفی. روان پرستاری. 1402; 11 (6) :61-72