گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران ، rajaei.46@yahoo.com
چکیده: (1412 مشاهده)
مقدمه: عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران میتوانند بر سازگاری نوجوانان تأثیر بگذارند. بنابرایندرکمولفههایموثردراینپیامدهاضروریاست؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران انجام گرفت. روشکار: روش پژوهش علی - مقایسهایمیباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان14 تا 18 سال عضو خانوادههای تکهمسری و چندهمسری شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1400-1399 به همراهی مادرانشان تشکیل دادند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانوادههای چندهمسری و تکهمسری و 120 نفر مادران در خانوادههای چندهمسری و تکهمسری به شیوه نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و بهمقیاس سازگاری دانشآموزی سینها و سینگ و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی قدرتنما پاسخ دادند.پسازگردآوریپرسشنامهها، دادههای با استفاده از(SPSS-26)و از طریق تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که از نظر سازگاری عاطفی بین نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری تفاوت معناداری وجود دارد(0.05>P).از نظر سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری کل تفاوت معناداری وجود ندارد (0.05<P).همچنین بین سازگاری نوجوانان که مادرانشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند تفاوت معناداری وجود دارد(0.05>P). نتیجهگیری: باتوجهبهنتایجحاصلمیتوانبهخانوادههای چندهمسریآگاهیداد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران بر سازگاری نوجوانان تأثیر میگذارد، لذا ضروری است خانواده برای سازگاری بهتر فرزندان، به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران توجه ویژه داشته باشند. کلید واژهها: نوجوانان، چندهمسری، سازگاری، مادران چکیده مقدمه: عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران میتوانند بر سازگاری نوجوانان تأثیر بگذارند. بنابرایندرکمولفههایموثردراینپیامدهاضروریاست؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران انجام گرفت. روشکار: روش پژوهش علی - مقایسهایمیباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان14 تا 18 سال عضو خانوادههای تکهمسری و چندهمسری شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1400-1399 به همراهی مادرانشان تشکیل دادند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانوادههای چندهمسری و تکهمسری و 120 نفر مادران در خانوادههای چندهمسری و تکهمسری به شیوه نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و بهمقیاس سازگاری دانشآموزی سینها و سینگ و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی قدرتنما پاسخ دادند.پسازگردآوریپرسشنامهها، دادههای با استفاده از(SPSS-26)و از طریق تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که از نظر سازگاری عاطفی بین نوجوانان در خانواده های تک همسری و چندهمسری تفاوت معناداری وجود دارد(0.05>P).از نظر سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری کل تفاوت معناداری وجود ندارد (0.05<P).همچنین بین سازگاری نوجوانان که مادرانشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند تفاوت معناداری وجود دارد(0.05>P). نتیجه گیری: باتوجهبهنتایجحاصلمیتوانبهخانوادههای چندهمسریآگاهیداد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران بر سازگاری نوجوانان تأثیر میگذارد، لذا ضروری است خانواده برای سازگاری بهتر فرزندان، به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران توجه ویژه داشته باشند.
Khosravi Shastan A, Rajaei A R, Teimory S. Comparison of Adolescents' Adjustment in Monogamous and Polygamous Families based on Mothers' Economic and Social Status. IJPN 2024; 11 (6) :25-36 URL: http://ijpn.ir/article-1-2282-fa.html
خسروی شستان عزیزاله، رجایی علی رضا، تیموری سعید. مقایسه سازگاری نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران. روان پرستاری. 1402; 11 (6) :25-36