:: دوره 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 36-25 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سازگاری نوجوانان در خانواده‌های تک‌همسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران
عزیزاله خسروی شستان ، علی رضا رجایی* ، سعید تیموری
گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران ، rajaei.46@yahoo.com
چکیده:   (370 مشاهده)

مقدمه: عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران می­توانند بر سازگاری نوجوانان تأثیر بگذارند. بنابراین درک مولفه­های موثر در این پیامدها ضروری است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری نوجوانان در خانواده­های تک‌همسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران انجام گرفت.
روش­کار: روش پژوهش علی - مقایسه‌ای می­باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان14 تا 18 سال عضو خانواده‌های تک‌همسری و چندهمسری شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1400-1399 به همراهی مادرانشان تشکیل دادند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانواده­های چندهمسری و تک­همسری و 120 نفر مادران در خانواده­های چندهمسری و تک­همسری به شیوه نمونه­گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به مقیاس سازگاری دانش‌آموزی سینها و سینگ و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی قدرت­نما پاسخ دادند. پس از گردآوری پرسشنامه­ها، داده­های با استفاده از (SPSS-26) و از طریق تی گروه­های مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که از نظر سازگاری عاطفی بین نوجوانان در خانواده­های تک­همسری و چندهمسری تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P). از نظر سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری کل تفاوت معنا­داری وجود ندارد (0.05<P). همچنین بین سازگاری نوجوانان که مادرانشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصل می­توان به خانواده­های چندهمسری آگاهی داد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران بر سازگاری نوجوانان تأثیر می­گذارد، لذا ضروری است خانواده برای سازگاری بهتر فرزندان، به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران توجه ویژه داشته باشند.
کلید واژه­ها: نوجوانان، چندهمسری، سازگاری، مادران
چکیده
مقدمه: عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران می­توانند بر سازگاری نوجوانان تأثیر بگذارند. بنابراین درک مولفه­های موثر در این پیامدها ضروری است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری نوجوانان در خانواده­های تک‌همسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران انجام گرفت.
روش­کار: روش پژوهش علی - مقایسه‌ای می­باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان14 تا 18 سال عضو خانواده‌های تک‌همسری و چندهمسری شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1400-1399 به همراهی مادرانشان تشکیل دادند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانواده­های چندهمسری و تک­همسری و 120 نفر مادران در خانواده­های چندهمسری و تک­همسری به شیوه نمونه­گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به مقیاس سازگاری دانش‌آموزی سینها و سینگ و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی قدرت­نما پاسخ دادند. پس از گردآوری پرسشنامه­ها، داده­های با استفاده از (SPSS-26) و از طریق تی گروه­های مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که از نظر سازگاری عاطفی بین نوجوانان در خانواده ­های تک­ همسری و چندهمسری تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P). از نظر سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری کل تفاوت معنا­داری وجود ندارد (0.05<P). همچنین بین سازگاری نوجوانان که مادرانشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج حاصل می­توان به خانواده­های چندهمسری آگاهی داد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران بر سازگاری نوجوانان تأثیر می­گذارد، لذا ضروری است خانواده برای سازگاری بهتر فرزندان، به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران توجه ویژه داشته باشند.

 
واژه‌های کلیدی: نوجوانان، چندهمسری، سازگاری، مادران
متن کامل [PDF 355 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/6/7 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار: 1402/11/10 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها