مقایسه سازگاری نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران
|
عزیزاله خسروی شستان ، علی رضا رجایی* ، سعید تیموری  |
گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران ، rajaei.46@yahoo.com |
|
چکیده: (2090 مشاهده) |
مقدمه: عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران میتوانند بر سازگاری نوجوانان تأثیر بگذارند. بنابراین درک مولفههای موثر در این پیامدها ضروری است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران انجام گرفت.
روشکار: روش پژوهش علی - مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان14 تا 18 سال عضو خانوادههای تکهمسری و چندهمسری شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1400-1399 به همراهی مادرانشان تشکیل دادند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانوادههای چندهمسری و تکهمسری و 120 نفر مادران در خانوادههای چندهمسری و تکهمسری به شیوه نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به مقیاس سازگاری دانشآموزی سینها و سینگ و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی قدرتنما پاسخ دادند. پس از گردآوری پرسشنامهها، دادههای با استفاده از (SPSS-26) و از طریق تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که از نظر سازگاری عاطفی بین نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P). از نظر سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری کل تفاوت معناداری وجود ندارد (0.05<P). همچنین بین سازگاری نوجوانان که مادرانشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان به خانوادههای چندهمسری آگاهی داد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران بر سازگاری نوجوانان تأثیر میگذارد، لذا ضروری است خانواده برای سازگاری بهتر فرزندان، به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران توجه ویژه داشته باشند.
کلید واژهها: نوجوانان، چندهمسری، سازگاری، مادران
چکیده
مقدمه: عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران میتوانند بر سازگاری نوجوانان تأثیر بگذارند. بنابراین درک مولفههای موثر در این پیامدها ضروری است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران انجام گرفت.
روشکار: روش پژوهش علی - مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان14 تا 18 سال عضو خانوادههای تکهمسری و چندهمسری شهرستان سراوان در سال تحصیلی 1400-1399 به همراهی مادرانشان تشکیل دادند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانوادههای چندهمسری و تکهمسری و 120 نفر مادران در خانوادههای چندهمسری و تکهمسری به شیوه نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به مقیاس سازگاری دانشآموزی سینها و سینگ و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی قدرتنما پاسخ دادند. پس از گردآوری پرسشنامهها، دادههای با استفاده از (SPSS-26) و از طریق تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که از نظر سازگاری عاطفی بین نوجوانان در خانواده های تک همسری و چندهمسری تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P). از نظر سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری کل تفاوت معناداری وجود ندارد (0.05<P). همچنین بین سازگاری نوجوانان که مادرانشان وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایینی دارند تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان به خانوادههای چندهمسری آگاهی داد که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران بر سازگاری نوجوانان تأثیر میگذارد، لذا ضروری است خانواده برای سازگاری بهتر فرزندان، به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مادران توجه ویژه داشته باشند.
|
|
واژههای کلیدی: نوجوانان، چندهمسری، سازگاری، مادران |
|
متن کامل [PDF 355 kb]
(680 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/6/7 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار: 1402/11/10 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10
|
|
|
|