دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، m.zemestani@uok.ac.ir
چکیده: (7332 مشاهده)
مقدمه: نگرانی یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که کنشوری فرد در حوزههای مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد. این تحقیق با هدف پیشبینی نگرانی بر اساس نشخوار فکری و باورهای فراشناختی در دانشجویان دانشگاه کردستان انجام گرفت.
روش کار: در این پژوهش که به روش همبستگی انجام گرفت. تعداد 143 نفر از دانشجویان دانشگاه کردستان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و وارد مطالعه شدند. از سه پرسشنامه نشخوار فکری، باورهای فراشناختی و نگرانی به عنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شد. نشخوار فکری و باورهای فراشناختی به عنوان متغیرهای پیشبین و نگرانی متغیر ملاک در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام (Stepwise) تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نشخوار فکری و نگرانی در دانشجویان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (0/01> P). همچنین بین تمام عوامل باورهای فراشناختی به جز خودآگاهی شناختی با نگرانی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (0/01> P). این عوامل در مجموع 40 درصد از واریانس نگرانی را تبیین کردند. ضرایب تحلیل رگرسیون برای ترکیب خطی متغیرهای باورهای فراشناختی و نشخوار فکری با نگرانی در سطح کمتر از 0/001معنیدار بود.
نتیجه گیری: نشخوار فکری و باورهای فراشناختی با میزان نگرانی دانشجویان در ارتباط است، بنابراین درمانگران و مشاوران میتوانند برای کاهش نگرانی افراد، کاهش نشخوار فکری و باورهای فراشناختی آنها را در دستور کار خود قرار دهند.
Zemestani M, Mehrabian T, Mosalman M. Prediction of the Amount of Worrying Based on Meta-Cognitive Beliefs and Rumination in Students. IJPN 2016; 4 (3) :51-57 URL: http://ijpn.ir/article-1-844-fa.html
زمستانی مهدی، محرابیان طاهره، مسلمان مهسا. پیشبینی میزان نگرانی بر اساس نشخوار فکری و باورهای فراشناختی. روان پرستاری. 1395; 4 (3) :51-57