مقدمه: پرستاران نقش اصلی را در ارائه خدمات سلامت دارند بنابراین ارتقای بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی آنان با بهبود عملکرد شغلی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزشهای ذهنآگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران انجام شد. روش: در این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون 60 نفر از پرستاران بیمارستانهای سیرجان به طور تصادفی در سه گروه 20 نفره شامل؛ دو گروه مداخله (یک گروه برای آموزش ذهنآگاهی و دیگر آموزش فراشناخت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی و آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد فراشناخت برای گروه مداخله استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کییز و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر قبل و بعد از مداخله ی آموزشی استفاده گردید. دادها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند. سطح معنی داری 05/0در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمرات در ابعاد بهزیستی اجتماعی در گروههای مداخله بعد از اجرای آموزش فراشناخت و ذهنآگاهی افزایش داشت. بیشترین افزایش در گروههای ذهنآگاهی و فراشناخت به ترتیب مربوط به خرده مقیاسهای مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی بود. آنالیز کواریانس نشان داد که آموزشهای ذهنآگاهی و فراشناخت بر بهزیستی اجتماعیو امید به زندگی پرستاران اثر مثبت داشته است (05/0P<). نتیجه گیری: آموزشهای ذهن آگاهی و فرا شناخت میتوانند اثرات مفید بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی شاغلین گروههای شغلی در معرض استرس بالا مانند پرستاران داشته باشد.
Izadabadi Z, Balvardi M, Imani-goghary Z. Effectiveness of Mindfulness and Metacognition Education on Social Welfare and Life Expectancy of Nurses. IJPN 2020; 8 (5) :14-24 URL: http://ijpn.ir/article-1-1533-fa.html
ایزدآبادی زهرا، بلوردی محدثه، ایمانی گوغری زهرا. اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر بهزیستی اجتماعی و امید به زندگی پرستاران. روان پرستاری. ۱۳۹۹; ۸ (۵) :۱۴-۲۴