مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، babamohammady2007@gmail.com
چکیده: (2476 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری در رشتههای مختلف از جمله روانپرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهههای اخیر در جهان و همچنین در ایران با سرعت زیادی درحال توسعه و گسترش است. مقایسه برنامه درسی رشتهی روانپرستاری ایران با برنامه درسی کشورهای پیشرو میتواند در درک نقاط ضعف و قوت برنامه کنونی و ارائهی راهکارهایی برای بهبود آن مفید باشد. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روانپرستاری در ایران و واینه آمریکا انجام شده است. روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در نیمه دوم سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان با روش چهار مرحلهای بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت. یافته ها: مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد بهداشت روان در هر دو محیط دارای شباهتها و تفاوتهایی است. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری در ایران ملاکی و در امریکا هنجاری میباشد. در هیچ یک از دانشگاه ها اهداف اختصاصی رشته تعریف نشده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت روان در ایران بدون پرداخت هزینه و کاملا حضوری و در امریکا با پرداخت هزینه و به دو صورت حضوری و نیمه حضوری با بستر مناسب آموزش های غیر حضوری و مبتنی بر شواهد میباشد. نتیجه گیری: رشته کارشناسی ارشد بهداشت روان به دلیل نیازهای در حال رشد بیماران با اختلال روانی و افزایش ابتلا به این اختلالات در جامعهی کنونی و ماهیت پیچیده مداخلات بهداشت روان و نیازها و انتظارات دانشجویان، نیاز به بررسی و بهبود در زمینههای شرایط پذیرش دانشجو، تعریف جایگاه واقعی و نقش فارغ التحصیلان، تبیین اهداف اختصاصی رشته و بازنگری در شیوههای آموزشی و ورود شیوه های آموزشی نوین دارد.
Yaghmaei S, Babamohamadi H, Nobahar M. Comparison of Master’s Curriculum of Psychiatric Nursing in Iran and the Wayne University, USA: A Comparative Study. IJPN 2021; 9 (3) :24-38 URL: http://ijpn.ir/article-1-1807-fa.html
یغمایی صفورا، بابا محمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته روانپرستاری در ایران و واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی. روان پرستاری. 1400; 9 (3) :24-38