دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، miri.nurse2015@gmail.com
چکیده: (5127 مشاهده)
مقدمه: انسان با برخورداری از هوش هیجانی به زندگی خود نظم می بخشد و به رفتارهای پرخطر کمتری دست میزند. یک پرستار تنها به دانش و مهارت نیاز ندارد؛ بلکه شیوه برخورد با افراد متفاوت نیز مهم است. هوش هیجانی به افراد کمک می کند تحت شرایط سخت بهتر فکر کنند و ارتباط موثرتری را با دیگران داشته باشند. لذا این مطالعه به بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پرداخته است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح قبل و بعد بود. جامعه آماری پژوهش شامل 96 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بود ،که با روش نمونه گیری تصادفی در سال 95 انتخاب شدند. مهارتهای ارتباطی آنها قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کویین دام طی 8 هفته متوالی به صورت جلسات 90 دقیقه ای سنجیده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های: میانگین و انحراف معیار ، تی زوجی و تی مستقل استفاده گردید . از نرم افزار22 spss ، جهت تجزیه و تحلیل دادها استفاده شد. یافته ها: میانگین کل نمره خوداظهاری مهارتهای ارتباطی دانشجویان قبل از آموزش 111.44 و بعد از آموزش123.30 برآورد شد. بالاترین نمره مربوط به مولفه مهارت دریافت و ارسال پیام و کمترین نمره مربوط به مهارت ارتباط توام با قاطعیت بود. بین هوش هیجانی با مهارتهای ارتباطی و مولفه های آن رابطه مثبت و معناداری وجود داشت(P<0.01)، یافته ها نشان داد که آموزش هوش هیجانی تاثیر معناداری بر بهبود مهارتهای ارتباطی و مولفه های آن داشته است(P<0.01). نتیجه گیری: با توجه به این که افزایش هوش هیجانی ، شیوه ای موثر جهت بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری است، پیشنهاد می شود آموزش هوش هیجانی در تمای رشته های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.
Miri G, Jalalmanesh S, Fesharaki M. The Effect of Emotional Intelligence on Communication Skills of Nursing Students. IJPN 2019; 7 (1) :26-32 URL: http://ijpn.ir/article-1-1014-fa.html