دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، aghajani@yahoo.com
چکیده: (4584 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باور فراشناختی، استرس ادراک شده و انعطافپذیری شناختی در پیشبینی افکار خودکشی نوجوانان پسر انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه کلیه نوجوانان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 350 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزارهای باور فراشناختی (ولز و کارترایتهاتون، 2004)، استرس ادراک شده (کوهن، 1983) ، انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و افکار خودکشی (بک ، 1991) استفاده شد. دادههای پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین باور فراشناختی (61/0r=)، استرس ادراک شده (64/0r=) و انعطافپذیری شناختی (57/0-r=) با افکار خودکشی در نوجوانان پسر رابطه معناداری وجود داشت (05/0p<). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که باور فراشناختی 32/0، استرس ادراک شده 35/0 و انعطافپذیری شناختی 22/0- افکار خودکشی نوجوانان را پیشبینی میکنند (05/0p<). نتیجهگیری: افکار خودکشی نوجوانان پسر توسط متغیرهای باور فراشناختی، استرس ادراک شده و انعطافپذیری شناختی قابل پیشبینی است، بنابراین پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران جهت کاهش افکار خودکشی نوجوانان، نقش باور فراشناختی، استرس ادراک شده و انعطافپذیری شناختی را مورد توجه قرار دهند.
Aghajani S, samadifard H R. The Role of Meta-Cognitive Belief, Perceived Stress and Cognitive Flexibility in Predicting the Suicidal Thoughts of Male Adolescents. IJPN 2020; 8 (1) :29-38 URL: http://ijpn.ir/article-1-1469-fa.html
آقاجانی سیف اله، صمدی فرد حمیدرضا. نقش باور فراشناختی، استرس ادراک شده و انعطافپذیری شناختی در پیشبینی افکار خودکشی نوجوانان پسر. روان پرستاری. 1399; 8 (1) :29-38