مربی، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، rahgouin@yahoo.com
چکیده: (41 مشاهده)
مقدمه : همهگیری کووید -19 تأثیر زیادی بر زندگی دارد؛ که میتواند زندگی را به تجربهای استرسزا، طاقتفرسا در افراد جامعه تبدیل کند. مطالعات مختلف نشان داده است که بهکارگیری اپلیکیشنهای موبایل در ارائه خدمات سلامت روان، بر طیف گستردهای از مشکلات نظیر اضطراب و استرس مؤثر بودهاند. هدف از این مطالعه تأثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر اضطراب ابتلا به بیماری کوید 19 در کارکنان ستاد شهرداری شهر کرج در سال 1401 میباشد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی قبل – بعد با گروه شاهد بود. شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 70 نفر از کارکنان ستادی شهرداری شهر کرج در سال 1401 بودند که بهصورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد (هر گروه 35 نفر) اختصاص داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل، پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه مقیاس اضطراب کرونا ویروس بود. مداخله در طی 2 هفته و در قالب پنج جلسه آموزشی 45 دقیقهای و یک جلسه پس آزمون و هر هفته سه جلسه اجرا شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافتهها: قبل از مداخله دو گروه به تفکیک خصوصیات دموگرافیک و نمره اضطراب و ابعاد آن اختلاف معناداری نداشتند (05/0<p ). اما پس از مداخله نمره اضطراب و ابعاد آن در گروه مداخله در مقایسه با قبل از انجام مداخله کاهش معناداری داشت (05/0< p) اما در گروه کنترل تفاوت آماری معناداری قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد. همچنین بعد از مداخله نمره علائم روانی و نمره کلی اضطراب در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری داشت ( 05/0>p ).
نتیجهگیری: طبق نتایج بهدستآمده میتوان گفت، آموزش مجازی مدیریت استرس باعث کاهش اضطراب ابتلا به بیماری کووید-19 در کارکنان ستاد شهرداری شهر کرج میشود؛ بنابراین اجرای جلسات آموزشی یادگیری مقابله با اضطراب باعث سازگاری بهتر با پیامدهای روانی بیماری کووید-19 میشود.
Jalilevandzoleykhaei H, Rahgoi A, Fallahi-Khoshknab M, Hosseinzadeh S. The Effect of Virtual Stress Management Training on Anxiety of Covid-19. IJPN 2025; 13 (3) URL: http://ijpn.ir/article-1-2507-fa.html
جلیله وند زلیخایی حسن، ره گوی ابوالفضل، فلاحی خشکناب مسعود، حسین زاده سمانه. تأثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر اضطراب ابتلا به بیماری کووید-19. روان پرستاری. 1404; 13 (3)