[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر اضطراب ابتلا به بیماری کووید-19
حسن جلیله وند زلیخایی ، ابوالفضل ره گوی* ، مسعود فلاحی خشکناب ، سمانه حسین زاده
مربی، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، rahgouin@yahoo.com
چکیده:   (41 مشاهده)
مقدمه : همه‌گیری کووید -19 تأثیر زیادی بر زندگی دارد؛ که می‌تواند زندگی را به تجربه­ای استرس‌زا، طاقت‌فرسا در افراد جامعه تبدیل کند. مطالعات مختلف نشان داده است که به‌کارگیری اپلیکیشن‏های موبایل در ارائه خدمات سلامت روان، بر طیف گسترده‌ای از مشکلات نظیر اضطراب و استرس مؤثر بوده‌اند. هدف از این مطالعه تأثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر اضطراب ابتلا به بیماری کوید 19 در کارکنان ستاد شهرداری شهر کرج در سال 1401 می‌باشد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی قبل – بعد با گروه شاهد بود. شرکت­کنندگان در این پژوهش شامل 70 نفر از کارکنان ستادی شهرداری شهر کرج در سال 1401 بودند که به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد (هر گروه 35 نفر) اختصاص داده شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات در این پژوهش شامل، پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه مقیاس اضطراب کرونا ویروس بود. مداخله  در طی 2  هفته و در قالب پنج جلسه آموزشی 45 دقیقه­ای  و یک جلسه پس آزمون و هر هفته سه جلسه اجرا شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته‌ها: قبل از مداخله دو گروه  به تفکیک خصوصیات دموگرافیک و نمره اضطراب و  ابعاد آن اختلاف معناداری نداشتند (05/0<p ). اما پس از مداخله  نمره اضطراب و ابعاد آن در گروه مداخله در مقایسه با قبل از انجام مداخله کاهش معناداری داشت (05/0< p) اما در گروه کنترل تفاوت آماری معناداری قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد. همچنین بعد از مداخله نمره علائم روانی و نمره کلی اضطراب در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری داشت ( 05/0>p ).
نتیجه‌گیری: طبق نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت، آموزش مجازی مدیریت استرس باعث کاهش اضطراب ابتلا به بیماری کووید-19 در کارکنان ستاد شهرداری شهر کرج می‌شود؛ بنابراین اجرای  جلسات آموزشی یادگیری مقابله با اضطراب باعث سازگاری بهتر با پیامدهای روانی بیماری کووید-19 می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، مدیریت استرس، اضطراب، بیماری کووید-19
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/24 | پذیرش: 1404/5/10 | انتشار: 1404/5/10 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalilevandzoleykhaei H, Rahgoi A, Fallahi-Khoshknab M, Hosseinzadeh S. The Effect of Virtual Stress Management Training on Anxiety of Covid-19. IJPN 2025; 13 (3)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2507-fa.html

جلیله وند زلیخایی حسن، ره گوی ابوالفضل، فلاحی خشکناب مسعود، حسین زاده سمانه. تأثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر اضطراب ابتلا به بیماری کووید-19. روان پرستاری. 1404; 13 (3)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2507-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4714