[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
خودکارآمدی عملکرد بالینی، ابعاد و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری
حمیدرضا سلیمی* ، محمد پورابراهیمی ، محمد جواد حسین آبادی فراهانی
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، hamidrezasalimi1995@yahoo.com
چکیده:   (5868 مشاهده)

مقدمه: خودکارآمدی عملکرد بالینی، باور فرد در مورد توانایی‌های خود برای انجام یک مهارت بالینی می‌باشد. هر اندازه که فرد از خودکارآمدی عملکرد بالینی بالاتری برخوردار باشد، عملکرد بالینی بهتری خواهد داشت. هدف این مطالعه تعیین میزان خودکارآمدی عملکرد بالینی، ابعاد و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1395 بود.

روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 150 دانشجوی پرستاری به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها به وسیله فرم مشخصات فردی و پرسشنامه خودکارآمدی عملکرد بالینی جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS16 انجام شد.

یافته‌ها: نمره کلی خودکارآمدی عملکرد بالینی 14/21 ± 54/106 به دست آمد. در بین ابعاد خودکارآمدی عملکرد بالینی بیشترین نمره در بعد بررسی بیمار (7 ± 42/34) به دست آمد. معدل نمرات (02/0 = P، 17/0 = r) و اشتغال به تحصیل درترم های بالاتر (001/0 > P) جزء عوامل مرتبط و معنادار با خودکارامدی عملکرد بالینی بودند.

نتیجه گیری: خودکارآمدی از مفاهیم مهم برای ارتقاء عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری است لذا توصیه می‌شود برای تقویت تمامی ابعاد خودکارآمدی عملکرد بالینی برنامه‌های آموزشی منظم با رویکرد حمایتی تدوین گردد.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، عملکرد بالینی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 384 kb]   (2844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/14 | پذیرش: 1396/2/13 | انتشار: 1396/4/4 | انتشار الکترونیک: 1396/4/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi H R, Pourebrahimi M, Hoseinabadi-Farahani M J. Clinical Self-Efficacy, Dimensions and Related Factors among Nursing Students. IJPN 2017; 5 (2) :1-7
URL: http://ijpn.ir/article-1-912-fa.html

سلیمی حمیدرضا، پورابراهیمی محمد، حسین آبادی فراهانی محمد جواد. خودکارآمدی عملکرد بالینی، ابعاد و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری. روان پرستاری. 1396; 5 (2) :1-7

URL: http://ijpn.ir/article-1-912-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645