دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران. ، snazarpouri@yahoo.com
چکیده: (5931 مشاهده)
مقدمه: کودکان نهتنها در زمینۀ رشد جسمانی، شناختی و حرکتی با یکدیگر تفاوت دارند، بلکه از لحاظ انگیزش برای حرکت نیز با یکدیگر متفاوتند. هدف پژوهش حاضر طراحی و روانسنجی پرسشنامۀ انگیزش حرکتی در کودکان 3 الی 6 ساله بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع روششناسی است که در آن طراحی پرسشنامه با استفاده از روش چهار مرحلهایی والتز انجام شده است. ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نیز با بهرهگیری از روایی صوری، روایی محتوا، روایی سازه و همسانی درونی مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی این مراحل،580 نفر از والدین و کودکان 3 الی 6 سالۀ آنها به صورت تصادفی خوشهایی از مراکز مهدکودک و پیشدبستانی شهر خرمآباد انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند.
یافتهها: 40 گویۀ پرسشنامه، بر اساس مروری بر مطالعات منطبق با نظریههای انگیزشی استخراج گردید. پس از تعیین روایی صوری و محتوا به صورت کمی و کیفی، تمام عبارات پرسشنامه (40 گویه)، برای ارزیابی در مراحل بعدی حفظ شدند، اما نتیجۀ تحلیل عاملی اکتشافی، تعداد گویههای پرسشنامه را به 34 عبارت کاهش و آنها را در قالب چهار عامل فعالیت، اکتشاف، انگیزش و سازگاری دستهبندی نمود. این چهار عامل در مجموع 26/64 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود. محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ، مؤید همسانی درونی بالای پرسشنامه (84/0)، بود.
نتیجهگیری: یافتههای نهایی این پژوهش حاکی از آنست که " پرسشنامۀ انگیزش حرکتی کودکان" با 34 عبارت، با وجود ویژگیهایی نظیر طراحی ابزار بر اساس مروری بر مطالعات منطبق با نظریههای انگیزشی، نمرهگذاری ساده، پایایی و روایی مناسب و قابلیت بکارگیری در موقعیتهای مختلف توسط والدین، مربیان، پرستاران و کاردرمانان ابزاری مناسب برای بررسی میزان انگیزش حرکتی در کودکان 3 الی 6 ساله است.
Nazarpouri S, Bahram A, Gadiri F. Designing and Psychometric Properties of Children Movement Motivation Questioner (CMMQ) in 3 to 6 Years Children.. IJPN 2019; 6 (1) :63-71 URL: http://ijpn.ir/article-1-986-fa.html
نظرپوری شهرام، بهرام عباس، قدیری فرهاد. طراحی و روانسنجی پرسشنامه انگیزش حرکتی کودکان 3 تا 6 ساله. روان پرستاری. 1397; 6 (1) :63-71