[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان مثبت گرا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودآیند منفی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان کنکوری با علائم روان تنی
نیکو عبادیان ، سعید مشتاقی*
گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. ، saeed1788@gmail.com
چکیده:   (124 مشاهده)
مقدمه: دانش ­آموزان کنکوری به دلیل فشارهای تحصیلی و انتظارات اجتماعی، اغلب با مشکلات روان­شناختی مختلفی مواجه می­ شوند که می­تواند عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مثبت­ گرا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن­ آگاهی بر افکار خودآیند منفی و اضطراب امتحان دانش­ آموزان دختر کنکوری دارای علائم روان­ تنی بود.
روش­: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل دانش­ آموزان دختر مقطع متوسطه تحت نظارت و پیگیری مشاوران تحصیلی مراکز مشاوره شهر دزفول در سال تحصیلی 1403-1404 بودند. تعداد 45 نفر از افراد واجد شرایط بر اساس معیارهای ورود و خروج به شیوه نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند، و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه گواه تخصیص یافتند. ابزار گردآوی داده­ ها پرسشنامه افکار خودآیند منفی (هولون و کندال، 1980) و پرسشنامه اضطراب امتحان (فریدمن-جاکوب، 1997) بود. هر دو گروه آزمایش و گروه گواه با استفاده از ابزار پژوهش مورد پیش­ آزمون قرار گرفتند. سپس مداخله درمان مثبت­ گرا (رشید و سلیگمن، 2013) به مدت 8 جلسه و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن ­آگاهی (کابات­زین، 2009) نیز به مدت 8 جلسه برای گروه­ های آزمایش مختص خود، اجرا شد. اما گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفت. در پایان مداخلات هردو گروه آزمایش و گواه با استفاده از ابزار پژوهش مورد پس­ آزمون قرار گرفتند. سه ماه بعد، آزمون پیگیری از هر دو گروه آزمایش و گروه گواه به عمل آمد. داده­ ها از طریق نرم ­افزار SPSS نسخه 28 با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر و آزمون تعقیبی بون­فرونی تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که هر دو مداخله (درمان مثبت­ گرا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن­ آگاهی) بر کاهش افکار خودآیند منفی و اضطراب امتحان دانش­ آموزان تاثیر معنادار دارند و این تاثیر در طول زمان پابرجا است (01/0>p). همچنین، تفاوت معناداری بین مداخله درمان مثبت­ گرا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن­ آگاهی در کاهش افکار خودآیند منفی و اضطراب امتحان گروه نمونه مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ‏های پژوهش می ­توان نتیجه گرفت که دو درمان مثبت­گرا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن­ آگاهی توانسته ­اند تاثیر مثبتی در کاهش افکار خودآیند منفی و اضطراب امتحان دانش­ آموزان کنکوری دارای علائم روان­ تنی داشته باشند. از این­ رو متخصصین، پژوهشگران و درمانگران این حوزه می­ توانند از این مداخلات به عنوان گزینه­ های موثر در این افراد استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: درمان مثبت گرا، ذهن آگاهی، افکار خودآیند منفی، اضطراب امتحان، علائم روان تنی، کنکور.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/8 | پذیرش: 1404/5/10 | انتشار: 1404/5/10 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadiyan N, Moshtaghi S. Comparison of the effectiveness of positive psychotherapy and mindfulness-based stress reduction on negative automatic thoughts and test anxiety in entrance exam students with psychosomatic symptoms. IJPN 2025; 13 (3)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2599-fa.html

عبادیان نیکو، مشتاقی سعید. مقایسه اثربخشی درمان مثبت گرا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودآیند منفی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان کنکوری با علائم روان تنی. روان پرستاری. 1404; 13 (3)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2599-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4714