[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 25-18 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر خودکارآمدی‌تحصیلی و ترس اجتماعی در دختران نوجوان افسرده
فاطمه باوزین ، محمدعلی سپهوندی* ، فیروزه غضنفری
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، sepahvandi.m@lu.ac.ir
چکیده:   (4417 مشاهده)
مقدمه: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات نوجوانی است که مشکلات زیادی برای نوجوانان به خصوص در زمینه‌های تحصیلی و اجتماعی ایجاد می‌کند. از این‌رو بهبود ویژگی‌های روانشناختی این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. بنا به اعتقاد روانشناسان اهمیت مهارت‌های ارتباطی در دوره نوجوانی به اندازه‌ای است که نبود آن می‌تواند تهدید جدی برای این قشر باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر خودکارآمدی تحصیلی و ترس اجتماعی در دختران نوجوان افسرده انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 1 شهر خرم‌آباد بودند که در سال تحصیلی 97- 1396 مشغول به تحصیل بودند، که از این میان 40 نفر که در آزمون افسردگی بک نمرات بالا داشتند به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه کنترل و مداخله (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه مداخله 10 جلسه 70 دقیقه‌ای آموزش مهارت‌های ارتباطی دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. گروه‌ها پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان و مقیاس هراس اجتماعی کانور را به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره (ANCOVA) و به کمک نرم افزار SPSS-21 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های به‌دست آمده از پژوهش نشان داد در مرحله پس‌آزمون بین میانگین‌های خودکارآمدی تحصیلی و ترس اجتماعی گروه‌های کنترل و مداخله تفاوت معناداری وجود داشت. به‌عبارت دیگر آموزش مهارت‌های ارتباطی باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش ترس اجتماعی در دختران نوجوان افسرده شده است (001/0 > P).
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر خودکارآمدی تحصیلی و ترس اجتماعی توصیه می‌شود مشاوران، درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش ترس اجتماعی در نوجوانان افسرده استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: افسردگی، ترس اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، مهارت‌های ارتباطی
متن کامل [PDF 742 kb]   (2642 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/20 | انتشار: 1397/6/24 | انتشار الکترونیک: 1397/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bavazin F, Sepahvandi M A, Ghazanfari F. The Effectiveness of Communication Skills Training on Academic Self-efficacy and Social Phobia in Adolescent Females with Depression. IJPN 2018; 6 (3) :18-25
URL: http://ijpn.ir/article-1-1044-fa.html

باوزین فاطمه، سپهوندی محمدعلی، غضنفری فیروزه. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر خودکارآمدی‌تحصیلی و ترس اجتماعی در دختران نوجوان افسرده. روان پرستاری. 1397; 6 (3) :18-25

URL: http://ijpn.ir/article-1-1044-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660