[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 89-83 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش گروهی روانشناختی بر تاب آوری خانواده های بیماران اسکیزوفرنی
ترانه تقوی لاریجانی* ، فاطمه نوغانی ، سارا داننده فرد
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران ، ttaghavi@tums.ac.ir
چکیده:   (4241 مشاهده)
مقدمه: تاب آوری یکی از مهمترین عواملی است که هنگام رویارویی با تنشهای شدید، منجر به موفقیت انسان در برابر حوادث و اتفاقات می شود و توجه و ارتقای آن در مراقبان بیماران روان بسیار حائز اهمیت است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش گروهی روانشناختی خانواده بر تاب آوری خانواده های بیماران اسکیزوفرنی مراجعه کننده به بیمارستان روزبه تهران در سال 1396 می باشد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه افراد خانواده های بیماران اسکیزوفرنی مراجعه کننده به بیمارستان روزبه تهران در نیمه ی دوم سال 1396بود. از طریق روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر اساس معیارهای ورود 100 نفر انتخاب و به صورت تصادفی با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت شش جلسه 90 الی 120 دقیقه ای به صورت هفته ای یک روز تحت مداخله ی آموزش روانشناختی خانواده قرار گرفتند. نمونه‌ها قبل و 8 هفته بعد از مداخله، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون را تکمیل کردند. داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS 19 و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، دقیق فیشر، تی مستقل و زوجی و تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر توزیع متغیرهای زمینه ای تفاوتی وجود نداشت. میانگین میزان تاب آوری قبل از مداخله درگروه مداخله (92/9 ± 8/38) و در گروه شاهد (47/6 ± 06/38) بود که بعد از مداخله در گروه مداخله به (41/7 ± 76/44) و در گروه شاهد به (10/7 ± 52/38) رسید و این اختلاف در گروه مداخله معنی دار بود (001/0P<).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که آموزش روانشناختی خانواده به روش گروهی بر تاب آوری خانواده های بیماران اسکیزوفرنی موثر است. بنابراین می توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را به عنوان یک روش ساده، غیر تهاجمی، کم هزینه و موثر در ارتقای تاب آوری خانواده بیماران را به پرستاران پیشنهاد نمود.
 
واژه‌های کلیدی: روانشناختی خانواده، آموزش، تاب آوری، اسکیزوفرنی
متن کامل [PDF 1623 kb]   (2645 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/9 | انتشار: 1398/4/24 | انتشار الکترونیک: 1398/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghavilarijani T, noghani F, danandehfard S. The Effect of Family Psychological Group Training on Resilience of the Families of Schizophrenic Patients. IJPN 2019; 7 (2) :83-89
URL: http://ijpn.ir/article-1-1201-fa.html

تقوی لاریجانی ترانه، نوغانی فاطمه، داننده فرد سارا. تاثیر آموزش گروهی روانشناختی بر تاب آوری خانواده های بیماران اسکیزوفرنی. روان پرستاری. 1398; 7 (2) :83-89

URL: http://ijpn.ir/article-1-1201-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710