[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی بسته آموزشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تاب‌آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر
آناهیتا خدابخشی‌کولایی* ، لیلا متین ، محمدرضا فلسفی‌نژاد ، اکرم ثناگو
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3695 مشاهده)
مقدمه: آگاهی از تغییرات جسمانی و روان شناختی بلوغ باعث می‌شود که دختران نوجوان با مشکلات و چالش‌های روان شناختی ناشی از این دوره آشنا بشوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تاب‌آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی و با طرح پیش‌آزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این مطالعه دانش آموزان دختر متوسطه اول، منطقه 15 آموزشی شهر تهران در سال 1396 بودند. 30 نفر دانش‌آموز دختر به عنوان نمونه  انتخاب شدند و به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند، سپس به دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 75 دقیقه‌ای مداخله آگاهی افزایی تغییرات بلوغ را آموزش دیدند. سپس از هر دو گروه آزمون و کنترل پس آزمون گرفته شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های تاب‌آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (DTS) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد و داده‌ها با نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: بررسی‌های آماری نشان داد که نتایج پژوهش، تفاوت معناداری بین نمرات تاب آوری در پیش‌آزمون (04/16 ± 00/67) و پس‌آزمون (05/14 ± 98/91) در گروه آزمایش نشان داده شد (001/0 = P). همچنین، تفاوت معناداری در نمرات تحمل پریشانی در پیش‌آزمون (83/8 ± 40/39) و پس‌آزمون (42/10±93/54) در نوجوانان دختر پس از آموزش آگاهی افزایی تغییرات بلوغ در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری وجود دارد (0001/0 = P).
نتیجه گیری: بنابرنتایج این مطالعه آگاهی افزایی تغییرات بلوغ می‌تواند شیوه مناسبی برای افزایش تاب‌آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر باشد. مربیان بهداشت در مدارس از این رویکرد می‌توانند به درک صحیح‌تر و واقع بینانه تر دختران از تغییرات روان شناختی و جسمانی دوره بلوغ کمک کنند.
 
واژه‌های کلیدی: بلوغ، تاب‌آوری، تحمل پریشانی، نوجوان
متن کامل [PDF 1115 kb]   (2519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/19 | انتشار: 1398/2/25 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodabakhshi-Koolaee A, Matin L, Falsafinejad M R, Sanagoo A. The Effect of Increasing Awareness of Puberty Changes on the Resilience and Distress Tolerance in Female Teens. IJPN 2019; 7 (1) :1-8
URL: http://ijpn.ir/article-1-1287-fa.html

خدابخشی‌کولایی آناهیتا، متین لیلا، فلسفی‌نژاد محمدرضا، ثناگو اکرم. بررسی بسته آموزشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تاب‌آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر. روان پرستاری. 1398; 7 (1) :1-8

URL: http://ijpn.ir/article-1-1287-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645