[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 40-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پریشانی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی بیماران قلبی و عروقی
سید ولی کاظمی رضایی ، کیوان کاکابرایی* ، سعیده السادات حسینی
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، kakabraee@gmail.com
چکیده:   (3862 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجان شامل همه­ی راهبردهای آگاهانه و غیرآگاهانه­ای می­شود که برای افزایش، حفظ و کاهش مؤلفه­های هیجانی، رفتاری و شناختی یک پاسخ هیجانی به کار برده می­شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت­ نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پریشانی روانشناختی و انعطاف­پذیری شناختی در بیماران قلبی و عروقی بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع طرح­های نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی  شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند که  از بین آن­ها 30 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). مداخله آموزش نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای اجرا شد در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخله­ای دریافت نکرد. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و انعطاف­پذیری شناختی (CFI) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و به کمک نرم­افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
یافته­ ها: تحلیل داده­­­ها نشان داد که بین میانگین نمره­های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد (05/0>P)؛  بدین معنی که آموزش نظم­جویی  هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس  و افزایش انعطاف پذیری شناختی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می­توان برای بهبود پریشانی روانشناختی و انعطاف ­پذیری شناختی بیماران قلبی از نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی سود جست.
 
واژه‌های کلیدی: نظم جویی هیجان، رفتار درمانی دیالکتیکی، پریشانی روانشناختی، انعطاف پذیری شناختی، بیماران قلبی و عروقی
متن کامل [PDF 1172 kb]   (2280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/27 | انتشار: 1398/6/24 | انتشار الکترونیک: 1398/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kazemi rezaei V, kakabraee K, Hosseini S S. The Effectiveness of teaching Emotion Regulation skill Based on dialectical behavioral therapy on Psychological Distress and Cognitive Flexibility Cardiovascular Patients. IJPN 2019; 7 (3) :31-40
URL: http://ijpn.ir/article-1-1359-fa.html

کاظمی رضایی سید ولی، کاکابرایی کیوان، حسینی سعیده السادات. اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پریشانی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی بیماران قلبی و عروقی. روان پرستاری. 1398; 7 (3) :31-40

URL: http://ijpn.ir/article-1-1359-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4645