[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 31-40 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پریشانی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی بیماران قلبی و عروقی
سید ولی کاظمی رضایی ، کیوان کاکابرایی* ، سعیده السادات حسینی
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، kakabraee@gmail.com
چکیده:   (385 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجان شامل همه­ی راهبردهای آگاهانه و غیرآگاهانه­ای می­شود که برای افزایش، حفظ و کاهش مؤلفه­های هیجانی، رفتاری و شناختی یک پاسخ هیجانی به کار برده می­شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت­ نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پریشانی روانشناختی و انعطاف­پذیری شناختی در بیماران قلبی و عروقی بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع طرح­های نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی  شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند که  از بین آن­ها 30 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). مداخله آموزش نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای اجرا شد در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخله­ای دریافت نکرد. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و انعطاف­پذیری شناختی (CFI) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و به کمک نرم­افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
یافته­ ها: تحلیل داده­­­ها نشان داد که بین میانگین نمره­های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد (05/0>P)؛  بدین معنی که آموزش نظم­جویی  هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس  و افزایش انعطاف پذیری شناختی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می­توان برای بهبود پریشانی روانشناختی و انعطاف ­پذیری شناختی بیماران قلبی از نظم­جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی سود جست.
 
واژه‌های کلیدی: نظم جویی هیجان، رفتار درمانی دیالکتیکی، پریشانی روانشناختی، انعطاف پذیری شناختی، بیماران قلبی و عروقی
متن کامل [PDF 1161 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kazemi rezaei V, kakabraee K, Hosseini S S. The Effectiveness of teaching Emotion Regulation skill Based on dialectical behavioral therapy on Psychological Distress and Cognitive Flexibility Cardiovascular Patients. IJPN. 2019; 7 (3) :31-40
URL: http://ijpn.ir/article-1-1359-fa.html

کاظمی رضایی سید ولی، کاکابرایی کیوان، حسینی سعیده السادات. اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر پریشانی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی بیماران قلبی و عروقی. روان پرستاری. 1398; 7 (3) :31-40

URL: http://ijpn.ir/article-1-1359-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991