[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 64-73 برگشت به فهرست نسخه ها
تآثیر آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی
زهرا قضاوی ، رضا ضیغمی*، محمدابراهیم ساریچلو، سعید شهسواری
استادیار، گروه روان پرستاری،دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، behsare@yahoo.com
چکیده:   (42 مشاهده)
مقدمه: مهارت های نظم جویی شناختی هیجان یکی از مهارت های مهم پیش بینی و ارتقای  بهزیستی روانشناختی به عنوان عامل پیش بینی کننده جلوگیری یا کاهش تنیدگی های حرفه ای محسوب می شود. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش مهارت های تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روان شناختی پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی در سال 1398 است .
روش  کار: این پژوهش از نوع تجربی با دو گروه مداخله و کنترل و پیش آزمونپس آزمون و دوره پیگیری بود. 62 نفر از پرستاران بخش های روانپزشکی بیمارستان های دولتی شهر قزوین در سال 1398، با روش نمونه گیری در دسترس و مبتنی بر معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و با روش جایگزینی تصادفی ساده در گروه مداخله و کنترل گمارده شدند. داده ها با پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی قبل از مداخله و پرسشنامه 54گویه ای بهزیستی روانشناختی ریف در مرحله پیش آزمون و پس آزمون و سه ماه پس از پایان مداخله جمع آوری گردید. بسته آموزشی تنظیم شناختی هیجان براساس مدل گراس بصورت هفتگی و 8 جلسه یک ساعته برای گروه مداخله ارائه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارSPSS   نسخه 24 انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که متغیرهای جمعیت شناسی بین دو گروه مداخله و کنترل همسان بوده است. میانگین نمره بهزیستی روانشناختی قبل از مداخله در گروه مداخله 06/218 و در گروه کنترل 87/217 بود (87/0P=)، که بلافاصله بعد از انجام مداخله و سپس سه ماه پس از آن در گروه مداخله به ترتیب به 38/251 و 51/234 و در گروه کنترل به ترتیب به 38/216 و 06/217 تغییر یافت (00/0P=). تحلیل واریانس با اندازه های تکراری با مقدار احتمال 00/0P= برای گروه مداخله و 42/0P= برای گروه کنترل نشان داد که تغییرات ایجاد شده در بهزیستی روانشناختی گروه مداخله ناشی از مداخله آموزشی بوده است.
نتیجه گیری: آموزش مهارت های نظم جویی شناختی هیجان، بهزیستی روانشناختی پرستاران بخش های روانپزشکی را ارتقاء داد، لذا توصیه می شود آموزش مهارت های تنظیم شناختی هیجان در برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود.
 
واژه‌های کلیدی: پرستار، مهارت های نظم جویی شناختی هیجان، بهزیستی روان شناختی، بخش روانپزشکی
متن کامل [PDF 1022 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghazavi Z, Zeighami R, Sarichloo M, Shahsavari S. The Effects of Educating Cognitive Emotion Regulation Strategies on Psychological well-being of Nurses Resiliency in Departments of Psychiatry. IJPN. 2019; 7 (4) :64-73
URL: http://ijpn.ir/article-1-1406-fa.html

قضاوی زهرا، ضیغمی رضا، ساریچلو محمدابراهیم، شهسواری سعید. تآثیر آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی . روان پرستاری. 1398; 7 (4) :64-73

URL: http://ijpn.ir/article-1-1406-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991