دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، s.esmaeeli.1511@gmail.com
چکیده: (86 مشاهده)
مقدمه :اعضای خانواده بیماران روانی اغلب احساس ناتوانی و تجربه دیسترس، اضطراب، افسردگی و مشکلات اقتصادی دارند.هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخلات آموزشی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی نوع یک در اولین بار بستری میباشد. روش کار:پژوهش حاضر یک کار آزمایی بالینی با گروه شاهد و به روش نمونهگیری آسان (در دسترس) انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه برابر آزمایشی (32 نفر) و شاهد (32 نفر) جایگیری شد. محقق برای گردآوری دادهها دو پرسشنامهی دادههای دموگرافیک و پرسشنامهی اضطراب بک در 2 مرحله که شامل پیش از انجام مداخله و پس از انجام مداخله استفاده شد و از هر دو گروه، تقاضا شد، در جلسهای حضور یابند و بهصورت گروهی پسآزمون (پرسشنامه اضطراب بک) را تکمیل کنند.جلسه آموزشی، حمایتی برای گروههای آزمون با حضور مراقب اصلی، هفتهای دو جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار گردید. در طی هشت جلسه مداخلات روانی آموزشی گروهی را دریافت کردند و گروه کنترل پس از پیشآزمون در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. برای آنالیز دادهها از نرمافزار SPSS نسخهی 20 و نیز مقدار p-value<0.05 استفاده شد. یافته ها:میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پیش آزمون 44/37 با انحراف معیار 76/11 و در گروه گواه 53/29 با انحراف معیار 89/8 بود.میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پس آزمون 22/12 با انحراف معیار 84/7 و در گروه گواه 41/28 با انحراف معیار 10/9 بود.میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پیگیری 69/6 با انحراف معیار 81/4 و در گروه گواه 31/27 با انحراف معیار 44/9 بود. نتیجه گیری:مداخله آموزش روانی گروهی طراحیشدهای که در این پژوهش مورداستفاده قرارگرفته توانسته است تغییرات مطلوبی در آگاهی مراقبین در رابطه با مراقبت از بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی نوع I ایجاد نماید
esmaeeli S, moradi baglooei M, javdani H, Shahsavari S. Evaluation of the Effect of Group Psychoeducation on the Anxiety Level of the Main Caregiver of Bipolar Patients. IJPN. 2020; 8 (5) URL: http://ijpn.ir/article-1-1415-fa.html
اسماعیلی سمیه، مرادی بگویی محمد، جاودانی حسین، شهسواری سعید. تأثیر آموزش روانی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران دوقطبی. روان پرستاری. 1399; 8 (5)