دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران ، a.dadgari30@gmail.com
چکیده: (3549 مشاهده)
مقدمه: بیماری اسکیزوفرنیایکی از شدیدترین بیماریهای مزمن روانپزشکی است که همه ابعاد جسمی، روانی و رفتاری بیمار را تحت تأثیر قرار میدهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرارائه آموزش حین ترخیص برمهارت اجتماعی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی و جامعه مورد بررسی بیماران مرکز جامع روانپزشکی استان یزد بود. در این مطالعه بیماران (در دو گروه آزمون و کنترل و هر گروه ۳۲ نفر) مبتلا به اسکیزوفرنی بستری در مرکز جامع روانپزشکی استان یزد در سال ۱۳۹۳ انتخاب و بررسی شدند. برای گروه آزمون علاوه بر اقدامات روتین بخش، برنامه ترخیص به مدت 6 ساعت در بیمارستان اجرا شد و برای گروه شاهد برنامه روتین بخش اجرا گردید. مهارت اجتماعی هر دو گروه قبل از مداخله و همچنینیک ماه پس از ترخیص با استفاده از پرسشنامه مهارت اجتماعی اندازه گیری شد. تجزیه وتحلیل آماری به وسیله آزمونهای آماری تی زوجی و تی مستقل در نرم افزار SPSS۱۶ تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین و انحراف معیار نمره مهارت ارتباطی بیماران در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب ۳۱/۱۸ ± ۵۳/۱۲۴ و ۲/۱۷ ± ۵۵/۱۰۷ بود و آزمون تی زوجی اختلاف معناداری در جهت بهبود مهارت ارتباطی در گروه آزمون نشان داد (001/0 = P) میانگین و انحراف معیار نمره مهارت ارتباطی بیماران در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب ۱۱/۱۴ ± ۲۳/۱۰۴ و ۱۴/۱۳ ± ۲۲/۱۰۲ بود و آزمون تی زوجی اختلاف معناداری در جهت کاهش مهارت ارتباطی در گروه کنترل نشان داد (001/0 = P).
نتیجه گیری: افزایش مهارت اجتماعی از مزایای آموزش حین ترخیص میباشد که بر اکثریت ابعاد مهارت اجتماعی از جمله مهارت کلامی و غیر کلامی، مهارت ارتباط با بیماران، ارتباط با پرسنل بخش، رفتار مرتبط با ابراز وجود و رفتار اجتماعی عمومی تأثیر گزار میباشد و با توجه به سیر مزمن بیماری اسکیزوفرنی اهمیت بسزایی دارد.
Dadgari A, Salmani N, Bagheri I, Fazljoo E. The Effect of Education during Discharge on Social Skill in Patients with Schizophrenia. IJPN 2020; 7 (6) :11-17 URL: http://ijpn.ir/article-1-1431-fa.html
دادگری آتنا، سلمانی نیر، باقری ایمانه، فضل جو الهام. بررسی تأثیر آموزش حین ترخیص بر مهارت اجتماعی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. روان پرستاری. 1398; 7 (6) :11-17