[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 75-66 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحول یکپارچه انسان (DIR) بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی
افسانه جلوه گر ، علی محمد رضایی* ، سیاوش طالع پسند
دانشگاه سمنان ، rezaei_am@semnan.ac.ir
چکیده:   (3557 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت مهارت های اجتماعی در سال های ابتدایی زندگی، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحول یکپارچه انسان  (DIR) بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی بود.
روش کار: به منظور نیل به اهداف پژوهش، از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل 200 کودک پیش دبستانی در شهر میبد بود. ابتدا از تمامی کودکان، مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون به عمل آمد و تعداد 20 دختر و 20 پسر که  کمترین نمرات را  در این مقیاس کسب کرده بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی تحت آموزش مبتنی بر مدل تحول یکپارچه (DIR) در 10 جلسه دو ساعته قرار گرفته و گروه کنترل در این مدت هیچ درمانی را دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی ماتسون استفاده شد که قبل از شروع مداخله، پس از پایان و 1 ماه بعد در مرحله پیگیری تکمیل شد. داده ها با آزمون کوواریانس چند متغیره و تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون کوواریانس چند متغیره و تک متغیره  نشان داد که آموزش  تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحول یکپارچه انسان (DIR) موجب افزایش مهارت های اجتماعی کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است و این بهبود  در دو خرده مقیاس رفتارهای مناسب اجتماعی و پرخاشگری و رفتارهای تکانشی مشاهده شد (05/0 p <).
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان، پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی کودکان به این مهم توجه ویژه ای صورت بگیرد.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجانی، مدل مبتنی بر تحول یکپارچه انسان، مهارت های اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی
متن کامل [PDF 260 kb]   (1513 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/11 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jelvegar A, Rezaei A, Talepasand S. Effectivenessof emotional regulation training based on developmental, individual differences, relationship based model (DIR) on social skills of preschool,s children. IJPN 2020; 8 (2) :66-75
URL: http://ijpn.ir/article-1-1463-fa.html

جلوه گر افسانه، رضایی علی محمد، طالع پسند سیاوش. تأثیر آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحول یکپارچه انسان (DIR) بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی. روان پرستاری. 1399; 8 (2) :66-75

URL: http://ijpn.ir/article-1-1463-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660