مقدمه: با توجه به اهمیت مهارت های اجتماعی در سال های ابتدایی زندگی، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحول یکپارچه انسان (DIR) بر مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی بود. روش کار: به منظور نیل به اهداف پژوهش، از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل 200 کودک پیش دبستانی در شهر میبد بود. ابتدا از تمامی کودکان، مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون به عمل آمد و تعداد 20 دختر و 20 پسر که کمترین نمرات را در این مقیاس کسب کرده بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی تحت آموزش مبتنی بر مدل تحول یکپارچه (DIR) در 10 جلسه دو ساعته قرار گرفته و گروه کنترل در این مدت هیچ درمانی را دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی ماتسون استفاده شد که قبل از شروع مداخله، پس از پایان و 1 ماه بعد در مرحله پیگیری تکمیل شد. داده ها با آزمون کوواریانس چند متغیره و تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج آزمون کوواریانس چند متغیره و تک متغیره نشان داد که آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحول یکپارچه انسان (DIR) موجب افزایش مهارت های اجتماعی کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است و این بهبود در دو خرده مقیاس رفتارهای مناسب اجتماعی و پرخاشگری و رفتارهای تکانشی مشاهده شد (05/0 p <). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان، پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی کودکان به این مهم توجه ویژه ای صورت بگیرد.
Jelvegar A, Rezaei A, Talepasand S. Effectivenessof emotional regulation training based on developmental, individual differences, relationship based model (DIR) on social skills of preschool,s children. IJPN 2020; 8 (2) :66-75 URL: http://ijpn.ir/article-1-1463-fa.html
جلوه گر افسانه، رضایی علی محمد، طالع پسند سیاوش. تأثیر آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل تحول یکپارچه انسان (DIR) بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی. روان پرستاری. 1399; 8 (2) :66-75