استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، zahradb2000@yahoo.com
چکیده: (3745 مشاهده)
مقدمه: والدین کودکان با نیازهای خاص به دلیل مشکلات مربوط به فرزند خود با مشکلات عدیدهای از جمله کاهش شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی مواجه هستند و یکی از روشهای درمانی اثربخش، آموزش مثبتنگر گروهی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبتنگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش والدین کودکان با نیازهای خاص شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها والدین 30 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در در گروه مساوی جایگزین شدند (هر گروه 15 زوج). گروه آزمایش 14 جلسه 90 دقیقهای آموزش مثبتنگر گروهی بر اساس پکیج سلیگمن و همکاران (2006) دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای شادکامی زناشویی (آزرین و همکاران، 1973)، تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003) و رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) بودند. دادهها با آزمونهای خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که در مرحله پیشآزمون بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0<P)، اما در مرحله پسآزمون بین آنها از نظر هر سه متغیر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>P). به عبارت دیگر، آموزش مثبتنگر گروهی باعث افزایش شادکامی زناشویی (574/1069F=)، تابآوری (722/281F=) و رضایت از زندگی (315/414F=) در والدین کودکان با نیازهای خاص شد (001/0>P). نتیجهگیری: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مثبتنگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص بود. بنابراین، پیشنهاد میگردد که از این روش در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود ویژگیهای روانشناختی استفاده شود.
Karbalaei Salehi S, DashtBozorgi Z. The Effectiveness of Group Positive Training on Marital Happiness, Resilience and Life Satisfaction in Parents of Children with Special Needs. IJPN 2020; 8 (1) :60-71 URL: http://ijpn.ir/article-1-1484-fa.html
کربلایی صالح شهلا، دشتبزرگی زهرا. اثربخشی آموزش مثبتنگر گروهی بر شادکامی زناشویی، تابآوری و رضایت از زندگی در والدین کودکان با نیازهای خاص. روان پرستاری. 1399; 8 (1) :60-71