[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 82-93 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر درمان عصب روان شناختی، حرکات ریتمیک و توانمند سازی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن
فاطمه رهنما ، محمدحسین بیاضی* ، علیرضا رجایی ، غلامرضا خویی نژاد
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران(نویسنده مسئول) ، bberaka@yahoo.com
چکیده:   (424 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان عصب روان شناختی ،حرکات ریتمیک و  توانمند سازی شناختی بر کارکردهای اجرایی  دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن بود.
روش کار: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی وطرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه از میان دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن به تعداد  48 نفر به صورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب و در سه گروه آزمایش ویک گروه کنترل به صورت جایگزینی تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرائـی مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره داده‌ها تحلیل گردید.
یافته ­ها:  نتایج نشان داد تاثیر درمان عصب روان شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به  اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن بیشتر از حرکات ریتمیک و توانمند سازی شناختی است.
نتیجه­ گیری: نتیجه اینکه به نظر می‌رسد که  بتوان با  درمان عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی مغز دانش آموزان مبتلا به  اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن را بهبود ببخشیم.
 
واژه‌های کلیدی: درمان عصب روان شناختی، حرکات ریتمیک، توانمند سازی شناختی، کارکردهای اجرایی مغز اختلال یادگیری خاص
متن کامل [PDF 307 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/8 | پذیرش: 1399/2/7 | انتشار: 1399/2/10 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahnama F, Beyazi M, Rajaei A, Khoeinejad G. Comparison of the effect of neuropsychological therapy, rhythmic movements and cognitive empowerment on the executive functions of students with specific learning disorder. IJPN. 2020; 8 (1) :82-93
URL: http://ijpn.ir/article-1-1515-fa.html

رهنما فاطمه، بیاضی محمدحسین، رجایی علیرضا، خویی نژاد غلامرضا. مقایسه تاثیر درمان عصب روان شناختی، حرکات ریتمیک و توانمند سازی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن. روان پرستاری. 1399; 8 (1) :82-93

URL: http://ijpn.ir/article-1-1515-fa.html



دوره 8، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162