گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ، parisa.kashani96@gmail.com
چکیده: (2721 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیشفعالی-نقص توجه به معنی اختلالات رفتاری میباشد که از زمان کودکی آغاز میشود و اگر از راههای درمانی مناسب استفاده نشود، تا نوجوانی و حتی میانسالی ادامه مییابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش علائم کمبود توجه/بیشفعالی و اندیشهپردازی خودکشی در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر تهران در سال 1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل (هرگروه15نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی تحت رفتار درمانی دیالکتیکی (12جلسه60 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای علائم کمبود توجه/بیشفعالی کانرز، ارهاد و اسپارو (1999) و اندیشهپردازی خودکشی بک و استیر (1987) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین سنی نمونهها 12/4 ± 13/16 سال بود. نتایج پژوهش نشان داد که رفتار درمانی دیالکتیکی بر کاهش علائم کمبود توجه/بیشفعالی و اندیشهپردازی خودکشی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی اثربخش بود.
نتیجهگیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، میتوان از این درمان در جهت کاهش علائم کمبود توجه/بیشفعالی و اندیشهپردازی خودکشی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بهره برد و از این راه به کاهش تنش در افراد بیشفعال کمک نمود.
abootorabi kashani P, safarzadeh S, hafezi F, eftekhar saadi Z. The effectiveness of Dialectical Behavior Therapy on Reducing of Symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity and Suicidal Ideation in Symptoms of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Adolescents. IJPN 2020; 8 (5) :25-33 URL: http://ijpn.ir/article-1-1562-fa.html
ابوترابی کاشانی پریسا، نادری فرح، صفرزاده سحر، حافظی فریبا، افتخار صعادی زهرا. اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر کاهش علائم کمبود توجه/ بیشفعالی و اندیشه پردازی خودکشی در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. روان پرستاری. 1399; 8 (5) :25-33