دانشگاه علوم پزشکی ایران ، asgharnejad.al1@gmail.com
چکیده: (2545 مشاهده)
مقدمه: زوجین متقاضی طلاق دارای مشکلات فراوانی در روابط زناشویی خود هستند و یکی از روشهای مؤثر در بهبود ویژگیهای مرتبط با زندگی زناشویی، روش آموزش رویکرد یکپارچه چندسطحی فلدمن است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه چندسطحی فلدمن بر افزایش شفافیت ارتباط زناشویی و کاهش میل به طلاق در زوجین متقاضی طلاق انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش متشکل از کلیه زوجهای متقاضی طلاق استان البرز بودند که به مرکز مشاوره حامی خانواده در سال 1398 ارجاع داده شدند. نمونه پژوهش 20 زوج دارای نمره پایین در شفافیت ارتباط زناشویی و نمره بالا در میل به طلاق بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش رویکرد یکپارچه چندسطحی فلدمن شرکت نمود و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. دادهها با مقیاسهای شفافیت ارتباط زناشویی (سعیدیفرد و همکاران، 1395) و میل به طلاق (رازبالت و همکاران، 1986) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه جمعآوری و با روش اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش رویکرد یکپارچه چندسطحی فلدمن باعث افزایش شفافیت ارتباط زناشویی و کاهش میل به طلاق در زوجین متقاضی طلاق شد و پایداری نتایج پس از دو ماه حفظ شد (05/0>P). نتیجهگیری: با توجه نتایج، برنامهریزی برای استفاده از روش آموزش رویکرد یکپارچه چندسطحی فلدمن برای افزایش شفافیت ارتباط زناشویی و کاهش میل به طلاق در زوجهای متقاضی طلاق ضروری است.
Moshtaghi S, Asgharnejad Farid A, Ahghar G. The Effectiveness of Feldman Multilevel Integrative Approach Training on Increase Marital Relationship Transparency and Decrease Divorce Tendency in Divorce Seeking Couples. IJPN 2020; 8 (3) :36-45 URL: http://ijpn.ir/article-1-1584-fa.html
مشتاقی سارا، اصغرنژاد فرید علیاصغر، احقر قرسی. اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه چندسطحی فلدمن بر افزایش شفافیت ارتباط زناشویی و کاهش میل به طلاق در زوجین متقاضی طلاق. روان پرستاری. 1399; 8 (3) :36-45