[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی های عصب روان شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص
شهلا عنایت زاده شهرودی ، رمضان حسن زاده* ، سیده علیا عمادیان
گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Hsnzadeh@iausari.ac.ir
چکیده:   (155 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری در کودکان بر بسیاری از زمینه­های شناختی و رفتاری تاثیر دارد که نهایتا منجر به کاهش روابط اجتماعی و عدم پیشرفت تحصیلی می­گردد. بنابراین هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی­های عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با سه گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش­آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارای پرونده تشخیصی در مرکز اختلال یادگیری در شهر ساری در سال تحصیلی 1399-1398تشکیل دادند. از بین آن­ها تعداد 45 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در سه گروه 15 نفره جایگزین شدند. برای گروه آزمایش اول پروتکل بازتوانی شناختی پاول (2017) برای کودکان اختلال یادگیری خاص در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای، برای گروه آزمایش دوم پروتکل درمانی وستیبولار گانز (1997) با 8 جلسه 45 دقیقه ای انجام شد و برای گروه گواه هیچ مداخله­ای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ویژگی های عصب روان­شناختی کانرز فرم معلمان بود. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزار spss18 تحلیل شدند.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد که بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی­های عصب روان­شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر دارند [001/0≥p]، اما درمان بازتوانی شناختی با میزان اثر 988/0 به نسبت میزان اثر 942/0 بدست آمده از گروه تحریکات وستیبولار اثربخش­تر است [001/0≥p].
نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش تاکیدی بر نقش بیشتر آموزش شناختی به نسبت آموزش حرکتی بر ویژگی­های عصب روانشناختی کودکان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص داشت که می‌تواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود ویژگی­های عصب روان شناختی به درمان­گران و مشاوران با استفاده از روش درمان بازتوانی شناختی ارایه دهد.
                                  
 

واژه‌های کلیدی: بازتوانی شناختی، تحریکات وستیبولار، ویژگی‌های عصب روانشناختی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10 | انتشار الکترونیک: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayatzadeh S, Hasanzadeh R, Emadian S O. Comparison of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training and Vestibular Stimulation on Neuropsychological Characteristics of Children with Specific Learning Disorder. IJPN. 2020; 8 (4)
URL: http://ijpn.ir/article-1-1593-fa.html

عنایت زاده شهرودی شهلا، حسن زاده رمضان، عمادیان سیده علیا. مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی های عصب روان شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. روان پرستاری. 1399; 8 (4)

URL: http://ijpn.ir/article-1-1593-fa.html



دوره 8، شماره 4 - ( مهر و آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4241