استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Hsnzadeh@iausari.ac.ir
چکیده: (2923 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری در کودکان بر بسیاری از زمینههای شناختی و رفتاری تاثیر دارد که نهایتا منجر به کاهش روابط اجتماعی و عدم پیشرفت تحصیلی میگردد. بنابراین هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با سه گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارای پرونده تشخیصی در مرکز اختلال یادگیری در شهر ساری در سال تحصیلی 1399-1398تشکیل دادند. از بین آنها تعداد 45 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در سه گروه 15 نفره جایگزین شدند. برای گروه آزمایش اول پروتکل بازتوانی شناختی پاول (2017) برای کودکان اختلال یادگیری خاص در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای، برای گروه آزمایش دوم پروتکل درمانی وستیبولار گانز (1997) با 8 جلسه 45 دقیقه ای انجام شد و برای گروه گواه هیچ مداخلهای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ویژگی های عصب روانشناختی کانرز فرم معلمان بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزار spss18 تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد که بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر دارند [001/0≥p]، اما درمان بازتوانی شناختی با میزان اثر 988/0 به نسبت میزان اثر 942/0 بدست آمده از گروه تحریکات وستیبولار اثربخشتر است [001/0≥p].
نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش تاکیدی بر نقش بیشتر آموزش شناختی به نسبت آموزش حرکتی بر ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص داشت که میتواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود ویژگیهای عصب روان شناختی به درمانگران و مشاوران با استفاده از روش درمان بازتوانی شناختی ارایه دهد.
Enayatzadeh S, Hasanzadeh R, Emadian S O. Comparison of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training and Vestibular Stimulation on Neuropsychological Characteristics of Children with Specific Learning Disorder. IJPN 2020; 8 (4) :88-98 URL: http://ijpn.ir/article-1-1593-fa.html
عنایت زاده شهرودی شهلا، حسن زاده رمضان، عمادیان سیده علیا. مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر ویژگی های عصب روان شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. روان پرستاری. 1399; 8 (4) :88-98