گروه مشاوره، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران. ، h.sahebdel99@gmail.com
چکیده: (2177 مشاهده)
مقدمه:اختلال نافرمانی مقابله ای یکی از مشکلات رفتاری در کودکان است که پیامدهای زیادی برای کودک و خانواده دارد و می تواند بر کیفیت تعامل والد و کودک نقش داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی برروان درمانی انگیزشی برپرخاشگری کودکان مبتلابه نافرمانی مقابله ای بود. روش کار:روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای پسران ابتدایی مبتلا به نافرمانی مقابله ای در منطقه 3 شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400 بود که به روش نمونه گیری هدفمند 40 نفر از مادرانیکه پسران مبتلا به نافرمانی مقابله ایداشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و گواه(20 نفره) جایگزین شدند. ابزار پژوهش سیاهه پرخاشگری اهواز زاهدی فر و همکاران (1379) بود. گروه آزمایش 15 جلسه یک ساعته در جلسات آموزشی فرزندپروری مبتنی بر روان درمانی انگیزشی شرکت کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری و با نرم افزار Spss 26 تحلیل شد. یافته ها: میانگین خشم و عصبیت از 65/36 به 05/22، میانگین تهاجم و توهین از 50/17 به 70/11 و میانگین لجاجت و کینه توزی از 65/17 به 35/11 بعد از مداخله کاهش یافت. نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (001/0P<) نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر روان درمانی انگیزشی منجر به بهبود خشم و عصبیت، تهاجم و کینه، و لجاجت و کینه توزی شد. نتیجه گیری:میتوان گفت آموزش فرزندپروری مبتنی بررواندرمانی انگیزشی موجب کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای می گردد و می توان از این آموزش در جهت کاهش پرخاشگری کودکان استفاده نمود.
fakur F, sahebdel H, Ebrahimpur M. The effectiveness of motivational psychotherapy-based parenting package on aggression in boys with Oppositional defiant disorder. IJPN 2022; 10 (2) :73-84 URL: http://ijpn.ir/article-1-1990-fa.html