دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ، Z.yousefi@khuisf.ac.ir
چکیده: (1477 مشاهده)
مقدمه: ازدواج موفق یک رابطه رو به رشد پویاست که در آن هر دو شریک زندگی برای رسیدن به رضایت شخصی به رشد خود ادامه میدهند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش پیش از ازدواج واقعیت محور بر نوع تصمیمگیری و خودکارآمدی ازدواج در بین پسران مجرد در شهر بوشهر انجام شد. روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل پسران مجرد و دانشجوی شهر بوشهر بود. نمونه پژوهش شامل ۳۰ نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (۱۹۹۵) و مقیاس خودکارآمدی ازدواج دیباج و همکاران (۱۳۹۳) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها:نتایج نشان داد که نوع تصمیمگیری بر افزایش سبک عقلایی و کاهش سبکهای شهودی، وابستگی، آنی، اجتنابی و افزایش خودکارآمدی ازدواج نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری داشته است. نتیجهگیری: نتایج حاکی از تأثیر آموزش پیش از ازدواج واقعیتمحور بر نوع تصمیمگیری و خودکارآمدی ازدواج پسران مجرد بود؛ و میتوان از آن به عنوان یک مداخله مهم و کلیدی در حوزه مشاوره پیش از ازدواج بکار گرفته شود. همچنین، نتایج این تحقیق میتواند مورد استفاده متخصصان مشاوره خانواده و ازدواج قرار بگیرد.
jokar H, yosefi Z, Torkan H. The Effect of Reality -Based Pre-marital Instruction on Type Decision Making and Marriage Self-Efficacy in Single Boys. IJPN 2023; 10 (6) :75-84 URL: http://ijpn.ir/article-1-2069-fa.html
جوکار حبیب، یوسفی زهرا، ترکان هاجر. تاثیر آموزش پیش از ازدواج واقعیت محور بر نوع تصمیم گیری و خودکارآمدی ازدواج در پسران مجرد. روان پرستاری. 1401; 10 (6) :75-84