استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، k.shiralinia@scu.ac.ir
چکیده: (2380 مشاهده)
مقدمه: تغییرات خاص دوران نوجوانی، آنها را نسبت به تجربه افکار و رفتارهای خودکشیگرایانه آسیبپذیرتر میکند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقشقربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه در پیشبینی افکار خودکشیگرایانه دختران نوجوان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بودند که در سال تحصیلی 400 - 1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه تعداد 343 دانشآموز دختر بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای افکار خودکشیگرایانه بک، قلدری ایلی نویز و پیوند با مدرسه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد که بین قربانی شدن توسط همسالان و افکار خودکشیگرایانه رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0>P ) همچنین بین پیوند با مدرسه و افکار خودکشیگرایانه رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (01/0> P) نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 21 درصد از واریانس افکار خودکشی بهوسیله قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه تبیین میشود. نتیجهگیری: قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه توان پیشبینی افکار خودکشیگرایانه دختران نوجوان را دارد. لذا پیشنهاد میشود که مشاوران جهت کاهش افکار خودکشیگرایانه و بهبود سلامت روان نوجوانان نقش این متغیرها را در نظر بگیرند.
Mohammadhossein Hajivar A, Shiralinia K, Abbaspour Z. The role of victimization by peers and School connectedness in predicting suicidal thoughts of Adolescent girls. IJPN 2023; 11 (2) :64-73 URL: http://ijpn.ir/article-1-2144-fa.html
محمدحسینی حاجیور ابوالقاسم، شیرالینیا خدیجه، عباسپور ذبیحاله. نقش قربانی شدن توسط همسالان و پیوند با مدرسه در پیشبینی افکار خودکشیگرایانه دختران نوجوان. روان پرستاری. 1402; 11 (2) :64-73