استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز ،تبریز، ایران. ، btalebi1972@gmail.com
چکیده: (1445 مشاهده)
مقدمه: بهداشت بلوغ، شامل اصولی است که منجر به پایش و ارتقای سلامت جسمی و روانی می شود و لازم است که در زمینه آن آموزش های لازم به نوجوانان ارائه گردد. پژوهش حاضر، تجربه زیسته دانش آموزان دختر از غفلت برنامه درسی سلامت و بهداشت از بهداشت بلوغ، را مورد بررسی قرار داده است.
روش کار: این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی، با مطالعه تجارب زیسته دانش آموزان می باشد. بر این اساس در سال 1401، تجارب زیسته 19 نفر از دانش آموز پایه دوازدهم با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، در استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بررسی شده است. انتخاب مشارکت کنندگان، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انجام شده است.به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با دو روش بازبینی توسط 12 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 4 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادهها بر اساس راهبرد کُلایزی صورت پذیرفت.
یافته ها: از تحلیل داده ها، 237 کد ، 7 مضمون اصلی و 56 زیر مضمون به دست آمده است. مضمونهای مستخرج از پژوهش عبارتند از: غفلت عمومی از آموزش بلوغ، غلبه محدودیتهای سنتی فرهنگی، تک بعدی بودن آموزشهای بلوغ، مهارتهای بالای کادر پزشکی، توقعات غیرواقع بینانه از نوجوانان، موانع آموزش بلوغ، ضرورتهای آموزش بلوغ.
نتیجه گیری: برنامه ریزی آموزشهای بهداشت بلوغ بر اساس نقاط قوت کادر پزشکی، واقع بینی نسبت به بلوغ و توجه عمومی به آموزش آن یک ضرورت است.
Jafari A, Talebi B, Barghh I. Health Curriculum’s Neglect of Puberty Health, the Lived Experiences of Twelfth Grade Female Students. IJPN 2023; 11 (2) :87-98 URL: http://ijpn.ir/article-1-2189-fa.html