[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 98-87 برگشت به فهرست نسخه ها
غفلت برنامه درسی سلامت از بهداشت بلوغ، تجارب زیسته دانش آموزان دختر پایه دوازدهم
اکرم جعفری ، بهنام طالبی* ، عیسی برقی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز ،تبریز، ایران. ، btalebi1972@gmail.com
چکیده:   (1445 مشاهده)
مقدمه: بهداشت بلوغ، شامل اصولی است که منجر به پایش و ارتقای سلامت جسمی و روانی می شود و لازم است که در زمینه آن آموزش های لازم به نوجوانان ارائه گردد.  پژوهش حاضر، تجربه ‌زیسته دانش آموزان دختر از غفلت برنامه درسی سلامت و بهداشت از بهداشت بلوغ، را مورد بررسی قرار داده است.
روش کار: این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی، با مطالعه تجارب زیسته دانش آموزان می باشد. بر این اساس در سال 1401، تجارب زیسته 19 نفر از دانش آموز پایه دوازدهم با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، در استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بررسی شده است. انتخاب مشارکت کنندگان، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند گلوله برفی انجام شده است.به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با دو روش بازبینی توسط 12 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 4 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل داده‌ها بر اساس راهبرد کُلایزی صورت‌ پذیرفت.
یافته ها: از تحلیل داده ها، 237 کد ، 7 مضمون اصلی و 56 زیر مضمون به دست آمده است. مضمونهای مستخرج از پژوهش عبارتند از: غفلت عمومی از آموزش بلوغ، غلبه محدودیتهای سنتی فرهنگی، تک بعدی بودن آموزشهای بلوغ، مهارتهای بالای کادر پزشکی، توقعات غیرواقع بینانه از نوجوانان، موانع آموزش بلوغ، ضرورتهای آموزش بلوغ.
نتیجه گیری: برنامه ریزی آموزشهای بهداشت بلوغ بر اساس نقاط قوت کادر پزشکی، واقع بینی نسبت به بلوغ و توجه عمومی به آموزش آن یک ضرورت است. 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، بهداشت، بلوغ، دختر، پدیدارشناسی.
متن کامل [PDF 298 kb]   (751 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1402/4/10 | انتشار: 1402/4/10 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A, Talebi B, Barghh I. Health Curriculum’s Neglect of Puberty Health, the Lived Experiences of Twelfth Grade Female Students. IJPN 2023; 11 (2) :87-98
URL: http://ijpn.ir/article-1-2189-fa.html

جعفری اکرم، طالبی بهنام، برقی عیسی. غفلت برنامه درسی سلامت از بهداشت بلوغ، تجارب زیسته دانش آموزان دختر پایه دوازدهم. روان پرستاری. 1402; 11 (2) :87-98

URL: http://ijpn.ir/article-1-2189-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710