دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، l.kashani@srbiau.ac.ir
چکیده: (153 مشاهده)
چکیده مقدمه: دانشآموزان سرآمد بهعنوان یکی از سرمایههای انسانی جامعه باید مورد توجه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه قرار گیرند. این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانوادهمحور بر تنظیم هیجان دانشآموزان سرآمد انجام شد. روش کار: طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری در گروه آزمایش و گواه صورت گرفت. جامعه پژوهش را تمامی دانشآموزان سرآمد دختر شهر تهران در دامنه سنی 6 تا 8 سال تشکیل دادند. با توجه به جامعه پژوهش سه مدرسه دولتی دخترانه با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین مدارس ابتدایی دخترانه دولتی منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند، سپس با استفاده از نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه و از طریق روش نمونهگیری در دسترس، از بین دانشآموزان دختر، 45 دانشآموز دختر سرآمدی که هوشبهر بالای 120 داشتند، بهعنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش درمانگرمحور (15 نفر)، آزمایش خانوادهمحور (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. سیاهه تنظیم هیجان (شیلد و کیکتی، 1998) ابزار مورد استفاده در این پژوهش بود. برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت به مدت 12 جلسه (یک ماه و نیم) بر روی گروههای آزمایش انجام شد. دادههای آماری با استفاده از نرمافزار SPSS-18 و مدل آماری اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با دو رویکرد درمانگرمحور و خانوادهمحور بر تنظیم هیجان و بیثباتی/منفیگرایی اثربخش بوده است (01/0>P). همچنین، شدت اثر در مؤلفه تنظیم هیجان، در گروه درمانگرمحور (72/0) و گروه خانوادهمحور (70/0) و شدت اثر در مؤلفه بیثباتی/ منفیگرایی، در گروه درمانگرمحور (51/0) و گروه خانوادهمحور (75/0) بود که نشان میدهد در مؤلفه بیثباتی/ منفیگرایی رویکرد خانوادهمحور اثربخشی بیشتر و در مؤلفه تنظیم هیجان رویکرد درمانگرمحور اثربخشی بیشتری داشته است. نتیجهگیری: میتوان از این برنامه آموزشی بهعنوان یک مداخله اثربخش برای افزایش و یا بهبود تنظیم هیجان کودکان به خصوص کودکان سرآمد استفاده کرد و بهتر است برای بهبود هر مؤلفه در کودکان از رویکردی که اثربخشی بیشتری داشته استفاده شود.
Sadeghi M, Afrooz G, Kashani Vahid L, Vakili S. Investigating the Effectiveness of a Creativity-based Educational Program with a Therapist-Centered and Family-Centered Approach on Emotion Regulation in Gifted Female Students. IJPN 2025; 13 (2) URL: http://ijpn.ir/article-1-2530-fa.html
صادقی مژگان، افروز غلامعلی، کاشانی وحید لیلا، وکیلی سمیرا. بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده محور بر تنظیم هیجان دانشآموزان دختر سرآمد. روان پرستاری. 1404; 13 (2)