[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده محور بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر سرآمد
مژگان صادقی ، غلامعلی افروز ، لیلا کاشانی وحید* ، سمیرا وکیلی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، l.kashani@srbiau.ac.ir
چکیده:   (153 مشاهده)
چکیده
مقدمه: دانش‌آموزان سرآمد به­عنوان یکی از سرمایه­های انسانی جامعه باید مورد توجه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه قرار گیرند. این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده­محور بر تنظیم هیجان دانش­آموزان سرآمد انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش نیمه­آزمایشی با پیش­آزمون- پس­آزمون- پیگیری در گروه آزمایش و گواه صورت گرفت. جامعه پژوهش را تمامی دانش­آموزان سرآمد دختر شهر تهران در دامنه سنی 6 تا 8 سال تشکیل دادند. با توجه به جامعه پژوهش سه مدرسه دولتی دخترانه با روش نمونه­گیری تصادفی ساده از بین مدارس ابتدایی دخترانه دولتی منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند، سپس با استفاده از نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه و از طریق روش نمونه­گیری در دسترس، از بین دانش­آموزان دختر، 45 دانش­آموز دختر سرآمدی که هوشبهر بالای 120 داشتند، به­عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش درمانگرمحور (15 نفر)، آزمایش خانواده­محور (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. سیاهه تنظیم هیجان (شیلد و کیکتی، 1998) ابزار مورد استفاده در این پژوهش بود. برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت به مدت 12 جلسه (یک ماه و نیم) بر روی گروه­های آزمایش انجام شد. داده­های آماری با استفاده از نرم­افزار SPSS-18 و مدل آماری اندازه­گیری مکرر تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با دو رویکرد درمانگرمحور و خانواده­محور بر تنظیم هیجان و بی­ثباتی/منفی­گرایی اثربخش بوده است (01/0>P). همچنین، شدت اثر در مؤلفه تنظیم هیجان، در گروه درمانگرمحور (72/0) و گروه خانواده­محور (70/0) و شدت اثر در مؤلفه بی­ثباتی/ منفی­گرایی، در گروه درمانگرمحور (51/0) و گروه خانواده­محور (75/0) بود که نشان می­دهد در مؤلفه بی­ثباتی/ منفی­گرایی رویکرد خانواده­محور اثربخشی بیشتر و در مؤلفه تنظیم هیجان رویکرد درمانگرمحور اثربخشی بیشتری داشته است.
نتیجه­گیری: می­توان از این برنامه آموزشی به­عنوان یک مداخله اثربخش برای افزایش و یا بهبود تنظیم هیجان کودکان به خصوص کودکان سرآمد استفاده کرد و بهتر است برای بهبود هر مؤلفه در کودکان از رویکردی که اثربخشی بیشتری داشته استفاده شود.

 
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت، خانواده­محور، دانش­آموزان سرآمد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1404/1/17 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi M, Afrooz G, Kashani Vahid L, Vakili S. Investigating the Effectiveness of a Creativity-based Educational Program with a Therapist-Centered and Family-Centered Approach on Emotion Regulation in Gifted Female Students. IJPN 2025; 13 (2)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2530-fa.html

صادقی مژگان، افروز غلامعلی، کاشانی وحید لیلا، وکیلی سمیرا. بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر خلاقیت با رویکرد درمانگرمحور و خانواده محور بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر سرآمد. روان پرستاری. 1404; 13 (2)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2530-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710