گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، samereh.nazari@gmail.com
چکیده: (40 مشاهده)
مقدمه: اجرای مداخلات روانشناختی جهت بهبود سلامت روانشناختی و ارتقاء کیفیت زندگی زنان دارای اضافه وزن از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت این موضوع مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و کیفیت زندگی در زنان دارای اضافه وزن انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود.جامعۀ آماری پژوهش حاضر زنان دارای اضافه وزن مراجعه کننده به کلینیکهای تغذیه شهر رشت در سال 1402 بودند؛ 30 نفر به روش هدفمند انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند و افراد گروه مداخله به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. شرکتکنندگان به مقیاس استرس ادراک شده (کوهن و همکاران، 1983) و مقیاس کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (سازمان جهانی بهداشت، 1992) پاسخ دادند.دادهها با استفاده از تحلیل واریانسچند متغیرهبا نرم افزارSPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:نتایج نشان داد که بین گروهها پس از اجرای آموزش تنظیم هیجان در متغیرهای استرس اداک شده (01/0=P، 94/7=F، 22/0=η) و کیفیت زندگی (01/0=P، 81/14=F، 35/0=η) تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش تنظیم هیجان یک مداخله موثر برای کاهش استرس ادراک شده و بهبود کیفیت زندگی زنان دارای اضافه وزن است؛ نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده متخصصان روانشناسی قرار گیرد.
Nazari S, Taheri A. The effectiveness of emotion regulation training on perceived stress and quality of life in overweight women. IJPN 2025; 13 (2) URL: http://ijpn.ir/article-1-2554-fa.html
نظری سامره، طاهری افسانه. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و کیفیت زندگی در زنان دارای اضافه وزن. روان پرستاری. 1404; 13 (2)