[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 135-124 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توانبخشی شناختی بر استدلال ادراکی، سرعت پردازش، حافظه کاری دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی
وهاب محمدپور ، مصطفی زارعان* ، عباس بخشی پور رودسری
دانشکده علوم تربیتی و رواننشاسی، دانشگاه تبریز ، zareanpsy2020@gmail.com
چکیده:   (265 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) می‌تواند تأثیرات منفی بر استدلال ادراکی، سرعت پردازش و حافظه‌ی کاری در کودکان داشته باشد. توانبخشی شناختی به ‌عنوان یک مداخله‌ی بالقوه برای بهبود این عملکردهای شناختی مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر استدلال ادراکی، سرعت پردازش و حافظه‌ی کاری دیداری و شنیداری در کودکان مبتلا به ADHD انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، کودکان دچار اختلال نقص توجه و بیش فعالی 8 تا 12 ساله شهر ارومیه در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که از این میان 30 کودک با روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه های آزمایش و گواه (هر کدام 15 کودک) تخصیص یافتند. شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله ی توانبخشی شناختی و در مرحله ی پیگیری، ویرایش چهارم آزمون هوش وکسلر کودکان (WISC-IV) و آزمون ان-بک حافظه کاری (N-BACK) را تکمیل کردند. برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ در 20 جلسۀ 45 دقیقه‌ای طی 2 ماه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط از طریق نرم افزار SPSS-25 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی به‌طور معناداری موجب بهبود استدلال ادراکی، افزایش سرعت پردازش و تقویت حافظه‌ی کاری دیداری و شنیداری در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل شد (01/0>p)، و این اثرات در مرحله پیگیری پایدار بود  (01/0>p).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از تأثیر مثبت توانبخشی شناختی در بهبود عملکردهای شناختی کودکان مبتلا به ADHD است. بنابراین، متخصصان بالینی و روان‌درمانگران می‌توانند از این مداخله برای درمان مؤثر مشکلات شناختی در این گروه سنی استفاده کنند.


 
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانبخشی شناختی، استدلال ادارکی، سرعت پردازش، حافظه دیداری و شنیداری، کودکان
متن کامل [PDF 341 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/27 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار: 1404/1/10 | انتشار الکترونیک: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadpour V, zarean M, bakhshipour rodsari A. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Perceptual Reasoning, Processing Speed, Visual and Auditory Working Memory in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. IJPN 2025; 13 (1) :124-135
URL: http://ijpn.ir/article-1-2558-fa.html

محمدپور وهاب، زارعان مصطفی، بخشی پور رودسری عباس. اثربخشی توانبخشی شناختی بر استدلال ادراکی، سرعت پردازش، حافظه کاری دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. روان پرستاری. 1404; 13 (1) :124-135

URL: http://ijpn.ir/article-1-2558-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710