[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی آموزش مدیریت والدین مدل اورگان (PMTO)و اموزش رفتاری والدین(BPT) بر تنظیم هیجان کودکان با مشکلات برون نمود ۷ تا ۱۰ سال
طیبه جعفری ، سارا اقابابایی* ، سید عباس حقایق ، زهره رنجبر کهن
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران ، Sara.aghababaei@ymail.com
چکیده:   (172 مشاهده)
مقدمه : بسیاری از کودکانی که در سالهای نخستین کودکی واجد مشکلات عاطفی و رفتاری هستند نه تنها به سادگی از آن عبور نمیکنند، بلکه ممکن است این امر تا دوران بلوغ و حتی بزرگسالی نیز تداوم یابد. پژوهش حاضر با هدف  مقایسه اثر بخشی آموزش مدیریت والدین - مدل اورگان (PMTO) و آموزش رفتاری بارکلی بر تنظیم هیجان کودکان با مشکلات برون نمود ۷ تا ۱۰ سال انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش حاضر کاربردی از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان دارای مشکل رفتاری برون نمود 7 تا 10 (پایه های اول تا چهارم ابتدایی) در سال تحصیلی 1402-1403 شهرستان زرین شهر تشکیل دادند. تعداد 60 نفر از مادران داری کودک با اختلال برون نمود که واجد شرایط هستند با روش نمونه گیری دردسترس وارد مطالعه شدند.ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشکلات رفتاری کودک آخنباخ، (1۹۹1 ) و پرسشنامه تنظیم هیجانی گروس وجان (2003)  و مداخلات آموزش مدیریت والدین -مدل اورگان(PMTO) و آموزش رفتاری بارکلی(BPT) هر کدام به مدت 2 ماه و 10 جلسه ، به صورت هفتگی و هر جلسه 120دقیقه روی شرکت کنندگان دو گروه آزمایش انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد در نمرات تنظیم هیجان در مرحله پسآزمون بین گروههای آزمایشی و کنترل تفاوت وجود دارد ( 001/ 0  P< ) به عبارت دیگر در متغیر تنظیم هیجان بین دو گروه آموزش مدیریت والدین اورگان (PMTO) و آموزش رفتاری والدین(BPT) تفاوت معنی دار در سطح 05/0>P وجود دارد. مقایسه میانگین های تعدیل شده نشان از اثربخشی بیشتر آموزش مدیریت والدین- مدل اورگان دارد.  همچنین هر دو گروه درمان با گروه گواه تفاوت معنی دار در سطح 01/0>P  با اثربخشی بیشتر و معنی دار در روش مدیریت والدین -مدل اورگان دارد. نتایج آزمون بن فرونی نشان داده است که در ارزیابی مجدد شناختی بین گروه مدیریت والدین به روش اورگان (PMTO) و آموزش رفتاری بارکلی (BPT)  تفاوت معنی دار وجود دارد (05/0>P) اما دو گروه درمان با گروه گواه تفاوت معنی دار داشتند (01/0>P).
نتیجه گیری: طبق نتایج بدست امده الگوی آموزش مدیریت والدین - مدل اورگان با ارائه مهارت های رفتاری خاص به والدین، به ایجاد یک محیط خانه ساختارمندتر، قابل پیش بینی تر و مثبت تر کمک می کند. همچنین اموزش رفتاری والدین مدل بارکلی با تأکید بر ماهیت پیچیده رفتار، پرداختن به مسائل عاطفی، رشدی و روابط زمینه‌ای، و ارائه مهارت‌هایی به والدین برای ایجاد محیطی پرورش‌دهنده‌تر، به ارتقای نتایج مثبت  بلندمدت کمک می‌کند.


 
واژه‌های کلیدی: رفتار برون نمود، تنظیم هیجان، آموزش مدیریت والدین مدل اورگان(PMTO)، آموزش رفتاری بارکلی (BPT)
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/13 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jafari T, aghababaei S, haghayegh S A, ranjbarkohan Z. Comparison of the Effectiveness of Parent Management Training - Oregon Model (PMTO) and Barkley Parent Training (BPT) on Emotion Regulation in Children with Externalizing Problems Aged Seven to Ten. IJPN 2025; 13 (2)
URL: http://ijpn.ir/article-1-2567-fa.html

جعفری طیبه، اقابابایی سارا، حقایق سید عباس، رنجبر کهن زهره. مقایسه اثر بخشی آموزش مدیریت والدین مدل اورگان (PMTO)و اموزش رفتاری والدین(BPT) بر تنظیم هیجان کودکان با مشکلات برون نمود ۷ تا ۱۰ سال. روان پرستاری. 1404; 13 (2)

URL: http://ijpn.ir/article-1-2567-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4710