دانشگاه آزاد اسلامی ، Shaban.haydari@iausari.ac.ir
چکیده: (33 مشاهده)
مقدمه: امروزه شیوع سوء مصرف مواد در میان جوانان و نوجوانان ما به سطوح هشدار دهنده رسیده است، به طوری که مدارس به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند. حفاظت از جامعه در برابر این تهدید بسیار مهم است. هدف پژوهش حاضر پیش بینی نگرش به اعتیاد دانش آموزان بر اساس ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی گری عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجان بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر بندرترکمن (دختر / پسر) به تعداد 388 نفر در سال 403-404 بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها با ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی، پرسشنامه عدم تحمل ناکامی، مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی و پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر استفاده شد. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون، مدل یابی معادلات ساختاری و از نرم افزار26 spss- و AMOS-24 استفاده شد.
یافته ها: اثر مستقیم نیاز به خودمختاری بر نگرش به اعتیاد (12/0-β = ، 46/0 < p)، عدم تحمل ناکامی (30/0- β = ، 35/0 <p ) و دشواری تنظیم هیجانی (04/0β = ، 83/0< p) هیچ تاثیر معنادری مشاهده نشد. اثر مستقیم نیاز به ارتباط بر نگرش به اعتیاد (16/0β =، 48/0 < p) مثبت و هیچ تاثیر معنادری مشاهده نشد. ولی اثر مستقیم نیاز به شایستگی بر نگرش به اعتیاد (41/0-β = ، 02/0 p < ) و عدم تحمل ناکامی (1.58-β= ، 00/0 p < ) و دشواری تنظیم هیجانی (1.52-β = ، 00/0 p < ) منفی و معنی دار است. اثر نیاز به ارتباط بر عدم تحمل ناکامی (1.47 β=، 01/0 p <) و دشواری تنظیم هیجانی (1.4β = ،00/0 >p) مثبت و معنی دار است. همچنین شاخص های برازش نشان داد، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخودار است. یافته های دیگر پژوهش نشان داد که عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجانی بین دو متغیر نیاز به شایستگی و نگرش به اعتیاد نقش میانجی دارند .
نتیجه گیری: نتایج پژوهش شناخت تازه ای از عوامل موثر در پبشگیری از اعتیاد ارائه می دهد. با توجه به یافته های مطالعه حاضر، گسترش آموزش های روانشناختی در دبیرستان ها برای بهبود نیازهای بنیادین روانشناختی، ارتقاء تنظیم هیجانی و تحمل ناکامی در نوجوانان جهت پیشگیری از نگرش به اعتیاد ضرورت دارد.
haydari@iausari S, kor N, GhanadZdegan H A. Developing and testing a causal model of students' attitudes towards addiction based on the satisfaction of basic psychological needs with the mediating role of frustration intolerance and difficulty in emotion regulation. IJPN 2025; 13 (4) URL: http://ijpn.ir/article-1-2579-fa.html
حیدری شعبان، کر نازمحمد، قنادزادگان حسین علی. تدوین و آزمون مدل علی نگرش به اعتیاد دانش آموزان بر اساس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی گری عدم تحمل ناکامی و دشواری تنظیم هیجان. روان پرستاری. 1404; 13 (4)